Bij een merkrechtelijke domeinnaaminbreuk zijn er twee procedures om dit aan te pakken als de wederpartij de domeinnaam niet wil overdragen: een gerechtelijke procedure of een UDRP-procedure bij het WIPO. Die laatste procedure is snel, maar er gelden ook net even andere regels. Bij een Wipo-procedure moet worden aangetoond dat (1) de domeinnaam overeenstemt met het merk, (2) de houder geen eigen rechten heeft en (3) de bewuste domeinnaam te kwader trouw is geregistreerd en gebruikt. Vaak gaat het fout, omdat de zaak alleen vanuit puur merkenrechtelijke blik wordt behandeld. Zo ook bij ASTERIXTOUR.COM.
In verband met de publicatie van een nieuw boek wil Vlaams Belang een advertentie plaatsen in de Flair en de Libelle. Sanoma weigert de advertenties waarop Vlaams Belang een nepcover maakt van beide bladen om zich te verzetten tegen de mediaboycot. De parodie op de cover zou een humoristische persiflage zijn, maar zou een beroep hierop kans van slagen hebben?
De redactie van World Patent & Trademark News (WPTN) heeft merkenbureau Abcor gevraagd om namens de Benelux een stuk te schrijven over de meest prangende merkenrechtelijke kwesties in de Benelux. Het artikel verschijnt als bijdrage namens de kantoren in de Benelux in de speciale WPTN INTA special. INTA 2012 is dit jaar met ruim 9.500 congresleden wederom het grootste en belangrijkste merkencongres wereldwijd.
Lego heeft naast de blokjes een heel assortiment aan producten om mee te bouwen zoals: deuren, bomen en minipoppetjes (bijv. de brandweerman). Banbao is een groothandel in speelgoed en komt met vergelijkbare bouwdozen. Lego stelt inbreuk op haar auteurs- en modellenrechten. Daarnaast is het onrechtmatig om producten na te maken als je er ook van kunt afwijken.
De Engelse telefoonmaatschappij O2 heeft afgelopen week drie VZW’s (verenigingen zonder winstoogmerk) gedagvaard voor de Brusselse rechtbank. De organisaties werden gedagvaard omdat Gerolf Annemans (van Vlaams Belang) op de kaft van zijn boek “de Ordelijke Opdeling van België, zuurstof voor Vlaanderen” het symbool O2 gebruikt. Het telecombedrijf heeft het teken O2 al merk geregistreerd en wenst niet geassocieerd te worden met politieke boodschappen. Een hopeloos gevalletje?
De (keuken)messen van Yoshida zijn zeer herkenbaar aan de handvatten. Het handvat heeft een patroon van kleine zwarte stippen, die bij nader inzien kleine deukjes zijn. Om haar rechten op de messen te beschermen, zijn er zowel patenten als Europese merken geregistreerd.
De Europese merkregistraties worden aangevallen, omdat het gestippelde patroon een antislip structuur is. De structuur is om te voorkomen dat het mes niet uit je handen glijdt en geen design. Bovendien kunnen vormen die een technisch effect beogen, geen merk zijn. Als bewijs worden de patenten overlegd en de echte messen.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor