artikelen van Abcor

Merkennieuws

Filter nieuwsartikelen op:

tax radio NL
GUCCI wint rechtszaak tegen Guess

Gucci en Guess liggen al jaren met elkaar overhoop. Volgens Gucci maakt het Amerikaanse modelabel Guess sinds 2009 stelselmatig inbreuk op haar merkrechten. Guess zou flink aan het kopiëren zijn geweest onder andere in het gebruik van logo’s en ontwerpen. Als schadevergoeding eiste Gucci 173 miljoen

logo samsung

Het bedenken van een naam is moeilijk. Of het nu gaat om de naam voor een nieuw kind of een nieuw bedrijf, aan iedere naam kleven risico’s. Ouders blijken vaak spijt hebben van de naam die zij hun kind hebben gegeven. Bijna de helft van de ouders geeft aan dat de naam van hun kind later niet overeenstemt met het karakter van het kind.  Soms is de naamkeuze bijna het probleem opzoeken. Zo wilde een echtpaar hun ongeboren zoontje de naam Samsung geven, maar de ambtenaar van de burgerlijke stand had hier wat problemen mee.

KVK onderzoek conclusie 2012: Ondernemers beschermen naam en logo niet goed.

Het onderzoek van de KvK was afgelopen week hot news. Het onderzoek van de Kamer van Koophandel toont namelijk aan dat ondernemers vaak ten onrechte denken dat zij hun naam goed geregeld hebben. Grond hiervoor is dat men denkt dat met de registratie van een domeinnaam of de inschrijving van de naam in het handelsregister alles goed geregistreerd is. Ondernemers staan er totaal niet bij stil dat alleen een naam waaronder de onderneming wordt gedreven (dus niet het logo) alleen ingeschreven wordt bij de KvK en over de andere beperkingen is men zich niets bewust. Is dat eigenlijk wel zo’n probleem? Ja, zie bijvoorbeeld de rechterlijk uitspraken van vorige maand zoals de zaak "Smit Telecom" (en ook de foute veronderstellingen in deze kwestie).

COOL RIVER geen inbreuk op COOL WATER

Sinds 2008 loopt er in Polen een kwestie tegen de lancering en het gebruik van het merk COOL RIVER voor eau de toilettes. Zino Davidoff maakt op basis van haar bekende merk COOL WATER bezwaar tegen de aanvraag. De waren zijn identiek en de merken overeenstemmend. Daarnaast gebruikt COOL RIVER een bijna vergelijkbare verpakking, dus zou de aanvraag ook nog te kwader trouw zijn geweest.

social media

Pinterest is de nieuwste sensatie op het gebied van social networks. De site is gelanceerd in maart 2010 en sinds de lancering van de app is het aantal gebruikers explosief gegroeid. Afgelopen week is het gebruik van de site gegroeid naar 4 miljoen bezoekers per dag. De site is een soort visueel prikbord en er zijn moodboards te vinden op allerlei gebieden: van mode, koken, religie, maar ook van bedrijven, dus informatie, maar dan vooral visueel. Maar hoe springen bedrijven in op deze nieuwe ontwikkelingen en wat te doen als het account (dat overeenkomt met jouw belangrijkste brand) al is geregistreerd door een derde?

Red Bull – The Bulldog: is eerder gebruik ook een geldige reden?

Sinds 2003 zijn Red Bull en The Bulldog in een juridische strijd verwikkeld over het gebruik van de naam THE BULLDOG voor een energydrank. Het oudste merk van Red BULL dateert uit 11 juli 1983, het oudste merk van the Bulldog (voor non-alcoholische dranken) is van een paar dagen later, namelijk 14 juli 1983. Als The Bulldog met een eigen energydrank komt, staan de verhoudingen op scherp. De rechtbank wijst in eerste instantie (2007) alle eisen af, maar in beroep krijgt Red Bull voor een groot deel gelijk (in 2010). 

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor