Het onderzoek van de KvK was afgelopen week hot news. Het onderzoek van de Kamer van Koophandel toont namelijk aan dat ondernemers vaak ten onrechte denken dat zij hun naam goed geregeld hebben. Grond hiervoor is dat men denkt dat met de registratie van een domeinnaam of de inschrijving van de naam in het handelsregister alles goed geregistreerd is. Ondernemers staan er totaal niet bij stil dat alleen een naam waaronder de onderneming wordt gedreven (dus niet het logo) alleen ingeschreven wordt bij de KvK en over de andere beperkingen is men zich niets bewust. Is dat eigenlijk wel zo’n probleem? Ja, zie bijvoorbeeld de rechterlijk uitspraken van vorige maand zoals de zaak "Smit Telecom" (en ook de foute veronderstellingen in deze kwestie).
Sinds 2008 loopt er in Polen een kwestie tegen de lancering en het gebruik van het merk COOL RIVER voor eau de toilettes. Zino Davidoff maakt op basis van haar bekende merk COOL WATER bezwaar tegen de aanvraag. De waren zijn identiek en de merken overeenstemmend. Daarnaast gebruikt COOL RIVER een bijna vergelijkbare verpakking, dus zou de aanvraag ook nog te kwader trouw zijn geweest.
Pinterest is de nieuwste sensatie op het gebied van social networks. De site is gelanceerd in maart 2010 en sinds de lancering van de app is het aantal gebruikers explosief gegroeid. Afgelopen week is het gebruik van de site gegroeid naar 4 miljoen bezoekers per dag. De site is een soort visueel prikbord en er zijn moodboards te vinden op allerlei gebieden: van mode, koken, religie, maar ook van bedrijven, dus informatie, maar dan vooral visueel. Maar hoe springen bedrijven in op deze nieuwe ontwikkelingen en wat te doen als het account (dat overeenkomt met jouw belangrijkste brand) al is geregistreerd door een derde?
Sinds 2003 zijn Red Bull en The Bulldog in een juridische strijd verwikkeld over het gebruik van de naam THE BULLDOG voor een energydrank. Het oudste merk van Red BULL dateert uit 11 juli 1983, het oudste merk van the Bulldog (voor non-alcoholische dranken) is van een paar dagen later, namelijk 14 juli 1983. Als The Bulldog met een eigen energydrank komt, staan de verhoudingen op scherp. De rechtbank wijst in eerste instantie (2007) alle eisen af, maar in beroep krijgt Red Bull voor een groot deel gelijk (in 2010).
Bij een merkrechtelijke domeinnaaminbreuk zijn er twee procedures om dit aan te pakken als de wederpartij de domeinnaam niet wil overdragen: een gerechtelijke procedure of een UDRP-procedure bij het WIPO. Die laatste procedure is snel, maar er gelden ook net even andere regels. Bij een Wipo-procedure moet worden aangetoond dat (1) de domeinnaam overeenstemt met het merk, (2) de houder geen eigen rechten heeft en (3) de bewuste domeinnaam te kwader trouw is geregistreerd en gebruikt. Vaak gaat het fout, omdat de zaak alleen vanuit puur merkenrechtelijke blik wordt behandeld. Zo ook bij ASTERIXTOUR.COM.
In verband met de publicatie van een nieuw boek wil Vlaams Belang een advertentie plaatsen in de Flair en de Libelle. Sanoma weigert de advertenties waarop Vlaams Belang een nepcover maakt van beide bladen om zich te verzetten tegen de mediaboycot. De parodie op de cover zou een humoristische persiflage zijn, maar zou een beroep hierop kans van slagen hebben?
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor