Afgelopen week zijn de examens afgenomen in het kader van de BBMM-opleiding tot erkend merkengemachtigde. Dit examen is de afsluiting van een tweejarige opleiding waarna de kandidaten het BMM-keurmerk mogen gebruiken. Namens Abcor volgden twee merkengemachtigden deze opleiding; Francois Mol en Corina Wolfert. Van de twintig kandidaten, haalden drie het examen niet en vijf kandidaten het hoogste cijfer, waaronder beide adviseurs van Abcor. Francois is daarnaast één van de drie juristen die de opleiding cum laude afsloot.
In de Benelux kunnen namen van leden van het Koninklijk Huis gewoon als merk geregistreerd worden. In tegenstelling tot veel andere Europese landen, is er in de Benelux merkenwet geen aparte bepaling opgenomen om aanhaken tegen te gaan. In de rechtspraak is al eerder bepaald, dat merkgebruik niet de indruk mag wekken dat het product of de dienst van rijkswege wordt bevorderd, gesteund of erkend. Maar wat mag nu eigenlijk wel en niet?
In december was er dan eindelijk de eerste uitspraak over de toelaatbaarheid van het gebruik van het merk van de concurrent als Google Adword. Inbreuk op basis van niet correcte vergelijkende reclame. Een bevestiging van onze stelling en oproep om vooral niet te luisteren naar de suggesties van Google om het merk van de concurrent te gebruiken. Beoordeel het gebruik gewoon merkenrechtelijk en dan zal bijna ieder gebruik van andermans merk om je eigen zaak te promoten niet toegestaan zijn. Daarnaast blijft het belangrijk dat de merkhouder direct Google aansprakelijk en in kennis stelt van de merkinbreuk. Nu dan eindelijk een tweede uitspraak gebaseerd op het merkenrecht. De uitslag is niet verrassend maar wel broodnodig. Inbreuk!
Vers van de (nep) pers. De 36 jarige Groningse Wiske T. zou haar naam moeten veranderen. De naam zou inbreuk maken op de auteursrechten van de erven Willy Vandersteen (de oorspronkelijke maker van SUSKE & WISKE). Vonnis is onvindbaar (volgens het artikel zou er beroep zijn aangetekend maar voorlopig houden we het maar op een fake artikel). De vraag is natuurlijk wel leuk, kan een enkel woord of een naam auteursrechtelijk beschermd zijn.
Christiaan Louboutin ontwerpt al ruim twintig jaar pumps met een rode zool. Dit kenmerk heeft hij als merk vastgelegd. Als Van Haren damespumps met rode zool gaat verkopen eist Louboutin een verbod. Maar kan een rode schoenzool wel een merk zijn en kan iemand dit zomaar claimen? (Dit artikel is tevens verschenen als column in de Plus weekendbijlage van de HDC kranten.)
In de Benelux is nog steeds weinig aandacht voor de lancering van de nieuwe domeinnaam extensies. Wereldwijd is er echter een oorlog gaande, waar de sterkste partijen zegevieren. Belangrijke nieuwe alternatieven op de .COM worden de extensies .APP, .ONLINE, .STORE en .SHOP.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor