 
															Apple Corps, het bedrijf van ex-Beatles Sir Paul en Ringo Star, voert al 8 jaar strijd tegen de registratie van het merk BEATLE voor rolstoelen. De nog levende ex-Beatles willen niet dat het merk THE BEATLES geassocieerd wordt met elektrische rolstoelen. De naam zou alleen mar geregistreerd zijn, om mee te liften op de bekendheid van het merk THE BEATLES, kielzog varen dus. Het Europese Gerecht geeft de heren gelijk.
 
															De FNV vraagt in haar nieuwe campagne “laat ze niet vallen” aandacht voor de bezuinigingsplannen op de sociale zekerheid, met name de sociale werkplaatsen en op de wet “werken naar vermogen”. In de campagne vertellen mensen met een handicap dat zij bang zijn hun baan te verliezen als gevolg van de bezuinigingen. Deze beelden worden afgewisseld met beelden van een lachende premier Rutte en andere lachende kabinetsleden. Gevolg diverse klachten bij de Reclame Code Commissie.
 
															De nieuwe Red Bull campagne heeft internationaal voor de nodige beroering gezorgd. Niet verwonderlijk, want in de nieuwe “Red Bull geeft je vleugels” campagne loopt Jezus dit keer over het water. En zoals we weten, in Nederland mag heel veel voor wat betreft goede smaak en fatsoen, maar commercials met een link naar het geloof blijven altijd zeer discutabel. Dus volgde er een klacht bij de Stichting Reclame Code.
 
															Afgelopen jaar en ook dit jaar komen er steeds vaker berichten langs dat bepaalde medicijnen niet tot moeilijk te verkrijgen zijn, zoals de werkzame stofnamen: Bleomycine (antikankermiddel), Doxorubicinehydrochloride (antiborst en eierstokkanker), Cytarabine (anti-acute leukemie), Thiopental (anestheticum) en onlangs Methoxy Polyethyleenglycol-Epoëtine beta (voor symptomatische anemie bij nierziekte). De algemene berichtgeving luidt dat er productieproblemen zijn in voornamelijk de Amerikaanse productievestigingen. Daarnaast zijn er in Nederland Kamervragen gesteld of deze tekortkomingen ook zijn ontstaan door parallel export. Deze reden is vooralsnog tegengesproken. De vraag die we daarom hier stellen is dan ook waarom medicijnen steeds vaker niet meer te verkrijgen zijn op de Europese markt en in het bijzonder in Nederland.
 
															In Europa is wederom een merk geweigerd, omdat dit in strijd zou zijn met de goede zeden in een deel van de EU. Het logo ’Qué buenu ye! HIJOPUTA’ (Spaans voor ’Hoe goed is dat! HOERENJONG’) wordt aangevraagd voor alcoholische dranken. De Spaanse humor kan niet op genade rekenen bij de Europese merkautoriteiten.
 
															Bij de groei van een bedrijf, wordt de bestaande merkbescherming vaak automatisch uitgebreid naar landen waar handel mee wordt gedreven. Hetzij handel in de vorm van afzet, hetzij handel in de vorm van productie en inkoop. Bedenk echter wel dat ons Latijnse schrift niet overal ter wereld even bekend is. Registreer daarom de global brand ook in een correcte locale vertaling zoals bijvoorbeeld Chinees, Katana (Japans), Cyrillisch (Russisch) of Arabisch. Een goed voorbeeld van de ongewenste gevolgen van niet tijdig vertalen en registreren zien we in de zaak Hermès.
 
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor