artikelen van Abcor

Merkennieuws

Filter nieuwsartikelen op:

tax radio NL
Blue Ivy Carter; Beyonce en Jay-Z frauderen met baby?

Het zal celebrity minnend Nederland niet zijn ontgaan dat Beyonce en Jay-Z sinds kort een baby hebben. Zoals wel vaker gebeurt bij beroemdheden heeft ook dit koppel hun baby opgescheept met een unieke naam BLUE IVY CARTER. Vader en moeder “Z” staan veelvuldig in de spotlights, maar ze willen hun kindje natuurlijk liever beschermen van alle media aandacht. Aangezien hun baby een vrij unieke naam heeft bestaat de angst dat mensen die naam misschien commercieel gaan exploiteren. Beyonce en Jay-Z besloten dus prompt om de naam van hun baby als merknaam te registreren. Op deze wijze ligt de naam vast en kan een ander er niet mee aan de haal gaan. Zelf beweren de ouders bij hoog en laag de naam niet commercieel te gaan gebruiken. Dat is nu net niet handig bij een aanvraag in de USA.

JUP – JOOP! Board of Appeal veegt verweer JOOP! van tafel en volgt het verweer van Abcor waarom merken wel voldoende verschillen.

Jurjen Veldhoen start in 2005 een nieuwe brillenmerk; JUP. Een nieuw design dat zich kenmerkt door stijlvolle vormgeving met vaak een knipoog naar stijlcitaten uit het verleden. De brillen zijn een succes en worden inmiddels bij ruim 600 opticiens verkocht in Nederland en Duitsland.

Om de rechten te beschermen, is direct merkbescherming geclaimd voor de naam in Europa. Daar verzette JOOP! zich tegen. Het OHIM wijst echter de oppositie in eerste instantie af waarna JOOP! in beroep gaat bij de Board of Appeal. Tevergeefs, de BOA volgt het verweer van de juristen van Abcor, de merken zijn niet overeenstemmend.

Porsch pakt registratie merken te kwader trouw succesvol aan

Merken geven een monopolie. De houder is de enige die een bepaald merk mag gebruiken en kan anderen het gebruik verbieden. Maar de aanvrager moet aangeven welke producten beschermd moeten worden. De kosten nemen toe als er meer geclaimd wordt, dus men beschermd in het algemeen alleen dat wat noodzakelijk is/ waarvoor een merk gebruikt wordt. Nu zijn er ‘slimmeriken’ die daar een slaatje uit willen slaan, maar soms mislukt dat, zoals in het geval van het te kwader trouw deponeren van de automerken van PORSCHE.

VIAGURA probeert mee te liften op bekendheid VIAGRA

Het merk VIAGUARA voor onder andere alcoholische drank en energiedrinks maakt inbreuk op het medicijn VIAGRA. De merken zouden te veel op elkaar lijken. Bovendien hebben beide producten een stimulerende werking op lichaam en geest. VIAGRA wordt voorgeschreven bij erectieproblemen bij de man. De consument zou dezelfde kwaliteitskenmerken verwachten bij de inname van het VIAGUARA drankje.
 

Talpa dagvaart 13 jarige jongen die radio speelt met JFK Radio

Talpa Radio heeft vorige week een 13-jarige brugklasser Joris Felix Klokkers uit Vinkenveen per e-mail gedagvaard in verband met het gebruik van de naam JFK. Merkrechtelijk niets mis mee, maar vanuit communicatie oogpunt verdient deze actie geen schoonheidsprijs. De kop hierboven is een letterlijk citaat uit het AD. Op internet zie je alleen maar vergelijkbare schreeuwende koppen. De sympathie in die stukken gaat dit keer niet naar de merkhouder die last heeft van de inbreuk, maar juist naar de underdog. De tijd van handhaving uit een merkenrechtelijke ivoren toren leek toch voorbij na de debacles rond de gebroken Gorilla vingertjes (Greenpeace) en het gezonken BP platform. Blindelings handhaven zonder na te denken over mogelijke PR gevolgen is spelen met vuur.

Lucky-TV

Het filmpje van Lucky-TV over het vermeende bezoek van onze koningin en Willem-Alexander aan Papoea Nieuw Guinea heeft voor de nodige ophef gezorgd. Satire rond het Koningshuis is al eeuwenoud, maar waar ligt de grens tussen toelaatbare satire en majesteitsschennis?
 

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor