Honda heeft het merk GX geregistreerd als Europees merk, net zoals de aanduiding POWERED BY HONDA. Zij verkoopt aggregaten met type aanduiding Honda GX390. Als de Rotterdamse douane een partij Chinese aggregaten ontdekt met de typeaanduiding GX390 (en met de handleiding POWERED BY GX390) laat Honda beslag leggen. Gedaagde vindt dit een veel te zware maatregel. Aggregaten zien er namelijk allemaal zo uit, dus we halen de sticker eraf en plakken erop een andere sticker op met de aanduiding EM500. Dan maken we geen inbreuk meer en kunnen we het gewoon verhandelen. Gedaagde eist daarom ophef van het beslag. Niet dus oordeelt de rechter.
Van Benetton zijn we het nodige gewend. In de reclamecampagnes zoeken ze vaak de randjes van het toelaatbare op. Vaak is dat gebaseerd op maatschappelijke thema’s. Denk hierbij aan de wereldberoemde foto’s van Oliviero Toscani bijvoorbeeld over AIDS, UNITED COLOURS of de zoenende priester en de non. De nieuwe campagne UNHATE heeft weer de nodige stof doen opwaaien. Op last van het Vaticaan is nu een beeld uit de nieuwe campagne ingetrokken, de zoenende paus.
In de zomercommercial van NL Energie, speelt het OXXIO karakter een hoofdrol dit keer. De telefoniste van NL Energie heeft het bijzonder druk en krijgt allemaal telefoontjes achter elkaar. “Zo, lekker druk. Logisch met die megakorting. Dat wil iedereen wel”. Dan steekt het OXXIO mannetje zijn hoofd om de deur “Pardon, mag ik ook overstappen naar jullie?” "Natuurlijk. Stap ook over naar de Nederlandse Energie Maatschappij".
Louis Vuitton en de Deense kunstenares Nadia Plesner liggen al enige jaren met elkaar overhoop. De kunstenares verkocht in 2008 T-shirts met een Afrikaans kindje met in haar hand een op Louis Vuitton lijkend tasje om de wantoestanden in Darfur aan de kaak te stellen. Er volgde in Frankrijk een verbod, waarna het hongerige kindje verder ging zonder tasje. Dit jaar laaide de strijd weer op doordat het kind met tasje terug kwam in een schilderij van de kunstenares. Louis Vuitton eiste (en kreeg) direct een verbod in een verkorte 1019 procedure, maar de kunstenares laat zich dit keer niet uit het veld slaan en eist en eist opheffing van het verbod.
Het gebruik van staatssymbolen in merken is aan regels gebonden. Een merk kan geweigerd worden als nationale staatsemblemen hierin voorkomen. Praktijk is echter dat er best veel merken geregistreerd zijn waarin vlaggen of sterren van de Europese Unie voorkomen. Des te meer aandacht krijgen de zaken waarin een merk niet wordt geaccepteerd.
Een briljant idee, een gat in de markt, maar hoe is dit te beschermen? Een idee alleen is vaak niet voldoende. Bij de ontwikkeling is er meestal nog een andere partij nodig in verband met de afzetmarkt of om de productie te financieren. Maar andere partijen zijn eng. Als je een tip van de sluier oplicht, is de kans groot dat een ander ermee aan de haal gaat. Zie hier de spagaat waarin menig ondernemer zit.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor