Talpa Radio heeft vorige week een 13-jarige brugklasser Joris Felix Klokkers uit Vinkenveen per e-mail gedagvaard in verband met het gebruik van de naam JFK. Merkrechtelijk niets mis mee, maar vanuit communicatie oogpunt verdient deze actie geen schoonheidsprijs. De kop hierboven is een letterlijk citaat uit het AD. Op internet zie je alleen maar vergelijkbare schreeuwende koppen. De sympathie in die stukken gaat dit keer niet naar de merkhouder die last heeft van de inbreuk, maar juist naar de underdog. De tijd van handhaving uit een merkenrechtelijke ivoren toren leek toch voorbij na de debacles rond de gebroken Gorilla vingertjes (Greenpeace) en het gezonken BP platform. Blindelings handhaven zonder na te denken over mogelijke PR gevolgen is spelen met vuur.
Het filmpje van Lucky-TV over het vermeende bezoek van onze koningin en Willem-Alexander aan Papoea Nieuw Guinea heeft voor de nodige ophef gezorgd. Satire rond het Koningshuis is al eeuwenoud, maar waar ligt de grens tussen toelaatbare satire en majesteitsschennis?
In het veranderende medialandschap worden er door de opdrachtgever steeds andere eisen gesteld aan de rol van het reclamebureau. Het bureau krijgt hierdoor steeds meer de rol van professionele toeleverancier. Dat klinkt mooi, maar iedere medaille heeft een keerzijde. Door die professionaliteit neemt namelijk ook de informatieplicht toe en dit kan grote gevolgen hebben in verband met aansprakelijkheid/ schadevergoeding. Bij campagnes wordt namelijk vaak bewust het randje opgezocht, niet alleen in de vorm van vergelijkende reclame, maar ook bijvoorbeeld als er een parodie gemaakt wordt. Als er bij nader inzien toch sprake is van inbreuk, kan de aansprakelijkheid voor de schade om die reden soms verhaald worden op het reclamebureau.
Mocht je denken dat de Europese eisen waaraan de tabaksfabrikanten en de roker moeten voldoen streng zijn, het kan allemaal nog veel strikter. Dit zal de Australische minster van volksgezondheid, Nicola Roxon gedacht hebben voor haar plan om de kosten voor de volksgezondheid terug te dringen van de gevolgen van roken. Zij is met een nieuwe tabakswet gekomen waarin wordt bepaald dat alle rookwaar er hetzelfde uit moeten zien. De pakjes krijgen een olijfbruingroene kleur (uit onderzoek blijkt namelijk dat dit de minst aantrekkelijk kleur is voor rokers). Op de verpakking komt een waarschuwende tekst en afschrikwekkende foto’s van de mogelijke gevolgen van roken op de gezondheid. Alleen de merknaam mag nog als herkenningsteken op de verpakking blijven maar zelfs aan het lettertype en de grootte zijn eisen gesteld. De merknaam mag namelijk niet opvallen. De tabaksindustrie is boos want deze nieuwe wet tast hun intellectueel eigendom aan. Phillip Morris is naar de rechter gestapt en heeft een miljarden schadevergoedingseis bij de overheid neergelegd. Is deze claim gerechtvaardigd want welke invloed heeft deze verstrekkende maatregel op de merkenrechten en andere intellectueeleigendoms rechten van Phillip Morris?
In 2011 vraagt 3FM samen met het Rode Kruis aandacht voor een stille ramp, namelijk “de vergeten moeders in oorlogsgebieden”. Op 18 december is SERIOUS REQUEST 2011 van start gegaan en zijn de 3 DJ’s Coen Wijnenberg, Gerard Ekdom en Timur Perlin door Gary Lightbody (zanger van Snow Patrol) opgesloten in het GLAZEN HUIS op de Beestenmarkt in Leiden. De actie duurt 6 dagen, tot 24 december. Als merkenkantoor in de regio Leiden voor ons een uitdaging om hier een extra bijdrage aan te leveren.
Stacey Rookhuizen, presentatrice van Project Catwalk en jurylid van X Factor, staat in de december editie van de Playboy. De foto met de ‘Godzilla-achtige’ Stacey voor het Flatiron gebouw in New York heeft de nodige commotie veroorzaakt. Het gerucht gaat namelijk, dat op het enig behaarde plekje van Stacy’s lichaam een bijzondere piercing zichtbaar is.
De makers van het ochtendprogramma “Evers staat op 538” plaatsten dit intieme deel uitvergroot op Facebook. Vervolgens deden zij een oproep aan de luisteraars of er nu wel of geen piercing te zien is. Maar kan dit nu zomaar allemaal?
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor