De horloges van Ice-Watch zijn bijzonder populair in België. Niet in de laatste plaats doordat ze gebruikt werden in de videoclips van onder andere The Black-Eyed Peas. Die hype wordt volgens LEGO niet alleen veroorzaakt door de horloges zelf, maar ook door de verpakking waarin ze worden aangeboden. Die lijkt namelijk wel verdacht veel op de beroemde LEGO-blokjes, dus vorderde LEGO een verbod.
Speelhuisjes voor kinderen zijn van alle tijden. Echter, steeds komen er weer nieuwe varianten op de markt. Zo verkoopt Henkes een kartonnen speelhuis (het DAAAK huis) en heeft hiervoor in 2005 modelbescherming in de Europese Unie gekregen. In 2010 komt HAJO met een vergelijkbaar huis op de markt. Inbreuk, stelt Henkes.
Op 26 maart is de TCH (de Trademark ClearingHouse) opengegaan. Zoals bekend zijn er een kleine 1.200 nieuwe gTld’s aangevraagd. Ruim zeshonderd hiervan zijn generieke namen zoals: .ACCOUNTANTS, .BIO, .CHEAP, .CLOTHING, .FINANCE, .SHOP etc. ICANN heeft de TCH (Trademark Clearinghouse) bedacht waar houders hun oudere merken kunnen laten registreren om te anticiperen op de komende sunrise procedures.
Zoals we weten, is het aanvragen van een Twitteraccount met andermans naam in Nederland niet strafbaar. Omdat Twitter (maar ook andere social media, zoals Facebook) de identiteit en persoons-gegevens van de aanvrager (om privacy redenen) niet vrijgeeft, is hier weinig tegen te doen.
Vanaf januari is het mogelijk om nieuwe generic top-level domeinnamen aan te vragen bij ICANN. Dit om het nijpend tekort aan beschikbare domeinnamen op te vangen wereldwijd. De inschrijving is voor iedereen open, maar je moet wel aan veel juridische eisen voldoen en een flinke zak geld meenemen. De nieuwe toplevels kunnen generieke woorden zijn (zoals .SHOP), maar ook geografisch (.FRL voor de provincie Friesland) of puur het eigen merk (zoals bijvoorbeeld .CANNON). De verwachting was dat er mogelijk tussen de 100 en 500 aanvragen zouden komen. ICANN heeft bekend gemaakt dat er momenteel meer dan 2.000 aanvragen zijn.
Bij domeinnaam conflicten zijn er altijd twee procedures mogelijk. Een zaak aanspannen bij de rechtbank of een simpele snelle procedure bij het WIPO, een zgn. UDRP procedure. Een UDRP procedure is juist bedacht om snel een besluit te nemen over simpele inbreuken. Echter soms is een procedure hier niet geschikt voor, zeker als die eigenlijk te complex is (denk aan onderliggende overeenkomsten, onduidelijkheid over registraties, Paulineuze handelingen). In deze zaak komen we op voor gedaagde. Alhoewel de eiser vrijwel altijd wint, gaat de Arbiter dit keer mee met het betoog van Abcor voor onze cliënt en wordt de eis afgewezen.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor