Het Gerecht van de Europese Unie heeft inmiddels zijn eerste uitspraak mogen doen over de beschermingsomvang van een Europees Model. Dit blijkt een stuk verder te gaan dan de meeste juristen in de Benelux in eerste instantie dachten. In deze kwestie ging het om de vraag hoe ver de bescherming gaat van een flippo (reclamedrager voor spellen).
Slagzinnen als merk zijn weer helemaal hot. Na de uitspraak van het Europese Hof in de zaak VORSPRUNG DURCH TECHNIK, laten nu ook de Benelux autoriteiten van zich spreken.
In Zwitserland is het merk MADONNA geweigerd (uitspraak 12 april jl.) voor o.a. parfum, kleding, juwelen, horloges etc. Het merk zou namelijk in strijd zijn met de goede zeden en openbare orde.
De BURBERRY ruit is al lange tijd een vertrouwd beeld in de mode en behoort tot één van de bekendere modemerken. Omdat het ruitmotief heel herkenbaar is, heeft Burberry de ruit als Europees beeldmerk laten vastleggen. Dat weerhoudt echter niet iedereen om met vergelijkbare producten te komen.
In reclame en voor de vormgeving van nieuwe verpakkingen wordt vaak gebruik gemaakt van stockfotografie. Bij fotografie worden de rechten van de fotograaf vaak wel afgekocht. Bedenk dat er daarnaast nog andere rechten zijn, zoals bijvoorbeeld de rechten van de persoon die op de afbeelding staat. Zo ging het afgelopen periode weer is fout in Zweden.
Burger King wil in Rusland haar eerste restaurant openen, maar ziet dat de domein-naam BURGERKING.RU in 2000 is geregistreerd door Elvis Telecom. Vaak lukt het domeinkapers om voor grote sommen geld een domeinnaam te verhandelen. Dit keer gaat het heel anders.
.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor