In reclame en voor de vormgeving van nieuwe verpakkingen wordt vaak gebruik gemaakt van stockfotografie. Bij fotografie worden de rechten van de fotograaf vaak wel afgekocht. Bedenk dat er daarnaast nog andere rechten zijn, zoals bijvoorbeeld de rechten van de persoon die op de afbeelding staat. Zo ging het afgelopen periode weer is fout in Zweden.
Burger King wil in Rusland haar eerste restaurant openen, maar ziet dat de domein-naam BURGERKING.RU in 2000 is geregistreerd door Elvis Telecom. Vaak lukt het domeinkapers om voor grote sommen geld een domeinnaam te verhandelen. Dit keer gaat het heel anders.
.
Vanwege het brave en kindvriendelijke karakter is Nijntje van Dick Bruna wel vaker op de hak genomen. Mercis treedt daar vaak succesvol tegen op. Zo haakte de Sire campagne in 2002 (tegen het onbeschofte gedrag van mensen) aan bij de stijl van Bruna’s Nijntje. Sire trok na bewaar de campagne in. In de tussentijd is in de auteurswet een nieuwe bepaling opgenomen, de parodie-exceptie.
OLM besluit haar bier via de supermarkten bij een breder publiek onder de aandacht te brengen. Naast een nieuw distributiekanaal wordt tevens de vormgeving van het flesje aangepast. Met trost wordt in maart het nieuwe flesje geïntroduceerd via de diverse C-1000 supermarkten.
Happy Point verhuurt en verkoopt opblaasbare poppen. Als er een vrijwel identieke pop op de markt komt, start Happy Point een procedure. De wederpartij stelt dat de poppen niet auteurs-rechtelijk beschermd zijn omdat ze bestaan uit generieke uiterlijke kenmerken, zoals grijze haren.
André Rieu is één van Nederlands meest succesvolle klassieke muzikanten. Om die reden heeft hij zijn naam als woordmerk en zijn portret als beeldmerk laten vastleggen. Van dit succes wenst menigeen een graantje mee te pikken en zo verscheen najaar 2009 het verzamelblad “André Rieu, van koorknaap tot vioolidool”.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor