Het Europese Hof heeft dit voorjaar eindelijk haar oordeel gegeven over de toelaatbaarheid van Adwords. Adwords zijn zoekwoorden die bij Google gebruikt worden om sites beter vindbaar te maken. Naast de gewone (natuurlijke) resultaten die links gepresenteerd worden, staan rechts kleine advertenties onder het kopje gesponsorde links. Ook geregistreerde merken worden hiervoor soms gebruikt. Louis Vuitton spande hierover een zaak aan bij het Europese Hof.
Via de site GRATISTOMTOM.NL werden uitvaartverzekeringen te koop aangeboden. Om klanten over de streep te trekken werden er diverse cadeaus aangeboden. Als er een uitvaartverzekering werd afgesloten kon men kiezen uit een SOLARA fotolijstje, APPLE Ipod of een TOMTOM navigatiesysteem.
Grote vraag is, mag dit nu.
Humor en het merkenrecht gaan al jaren niet goed samen. Om aanhakende reclame campagnes tegen te gaan is het daarom verstandig om merken en slagzinnen goed te laten vastleggen. Schiphol heeft recent de kracht hiervan kunnen testen. Optitrade startte een campagne in o.a. de Quote voor haar brillen met het thema TRY BUY SEE. De hoofdprijs een gratis vliegreis.
21 juli was het 40-jaar geleden dat NeilArmstrong als eerste mens een stap op de maand zette met de beroemde woorden: "That's one small step for a man, one giant leap for mankind."
Voor Real Sociedad de Futbol (uit San Sebastian-Spanje) reden om hierop in te haken met een nieuw Europees merk voor haar merchandising activiteiten.
In het kader van global advertising worden wel vaker campagnes doorgeplaatst. Toch schuilt daar soms een juridisch gevaar in. Zo bracht bovenstaande McDonalds uiting de tongen in beweging. De koe komt namelijk (volgens de oormerken in de oren van de koe) uit Oostenrijk.
De laatste jaren heeft Heineken diverse brouwerijen opgekocht, waaronder ook veel kleinere lokale Zwitserse brouwers. In Zwitserland was niet iedereen hier even blij mee. Een actiegroep wilde op een ludieke manier protesteren tegen de uitverkoop van Zwitserse bieren.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor