Sinds 1994 is “Scotch & Soda Polska” de exclusieve Poolse distributeur van kledingfabrikant Scotch & Soda BV uit Nederland. POLSKA wil (zoals wel meer distributeurs) haar marketing activiteiten beschermen. Daarom laat ze het merk SCOTCH & SODA in 1998 in te schrijven in het Poolse merkenregister (een zogenaamd agentenmerk).
Philips heeft met haar SENSEO een unieke vormgeving bedacht voor een koffiezetapparaat. Om die vormgeving te beschermen heeft Philips diverse modeldepots verricht.
In de Benelux is het al jaren zeer moeilijk om de vorm van een verpakking als merk te laten beschermen. Voor fabrikanten een probleem want er wordt vaak veel geld geïnvesteerd om met een bijzondere verpakking een eigen plek te veroveren in de markt.
In de Benelux kunnen houders van oudere merken makkelijk en snel een procedure starten om de inschrijving van een nieuw Benelux merk te stoppen. Lollipops SA, bekend van haar tassen, wilde op deze manier het nieuwe logo van LOLLY POP kindermode tegenhouden.
Op zich niet zo’n groot probleem, alleen kent de wet wel de eis dat een merk na vijf jaar gebruikt moet worden. En daar ging het dus mis.
Typosquatting (het registreren van net fout getikte domeinnamen) wordt een steeds grotere plaag.
In Amerika heeft Verizon keihard teruggeslagen tegen een bedrijf dat ruim 600 domeinnamen had geregistreerd die een inbreuk maakte op haar merkrechten. Als vergoeding werd aan Verizon 50.000 dollar per domein toegekend, toch snel zo’n 30 miljoen.
Met de opkomst van de scooter en de elektronische fiets, herleeft het merk SOLEX. De fabrikant komt met een geheel gerestylde snorfiets onder de naam E-solex maar moet tot zijn schrik bemerken dat deze domeinnaam al is vastgelegd door een bedrijf dat elektronische Scooters verhandeld. Met beroep op haar bekende merk lukt het SOLEX de domeinnaam terug te krijgen.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor