In het kader van global advertising worden wel vaker campagnes doorgeplaatst. Toch schuilt daar soms een juridisch gevaar in. Zo bracht bovenstaande McDonalds uiting de tongen in beweging. De koe komt namelijk (volgens de oormerken in de oren van de koe) uit Oostenrijk.
De laatste jaren heeft Heineken diverse brouwerijen opgekocht, waaronder ook veel kleinere lokale Zwitserse brouwers. In Zwitserland was niet iedereen hier even blij mee. Een actiegroep wilde op een ludieke manier protesteren tegen de uitverkoop van Zwitserse bieren.
Sinds 1994 is “Scotch & Soda Polska” de exclusieve Poolse distributeur van kledingfabrikant Scotch & Soda BV uit Nederland. POLSKA wil (zoals wel meer distributeurs) haar marketing activiteiten beschermen. Daarom laat ze het merk SCOTCH & SODA in 1998 in te schrijven in het Poolse merkenregister (een zogenaamd agentenmerk).
Philips heeft met haar SENSEO een unieke vormgeving bedacht voor een koffiezetapparaat. Om die vormgeving te beschermen heeft Philips diverse modeldepots verricht.
In de Benelux is het al jaren zeer moeilijk om de vorm van een verpakking als merk te laten beschermen. Voor fabrikanten een probleem want er wordt vaak veel geld geïnvesteerd om met een bijzondere verpakking een eigen plek te veroveren in de markt.
In de Benelux kunnen houders van oudere merken makkelijk en snel een procedure starten om de inschrijving van een nieuw Benelux merk te stoppen. Lollipops SA, bekend van haar tassen, wilde op deze manier het nieuwe logo van LOLLY POP kindermode tegenhouden.
Op zich niet zo’n groot probleem, alleen kent de wet wel de eis dat een merk na vijf jaar gebruikt moet worden. En daar ging het dus mis.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor