Bij het WK in Zuid-Afrika gaat het duidelijk om meer dan alleen een potje voetbal. De marketing en sponsoring belangen van de FIFA voeren zelfs af en toe de boventoon. Bavaria, bekend om zijn aanhakende acties bij voetbal evenementen, heeft dit keer de grenzen van het toelaatbare opgezocht met de 30 in oranje gekleurde babes. Tijdens de oefenwedstrijd Nederland-Hongarije mocht Heineken zich al gaan verbijten, dit keer wilde de FIFA niet met zich laten sollen.
Merkenmanagement is meer dan alleen het beheer van de merkenportefeuille. Het is de leidraad voor online communicatie waarbij de rol voor social media niet langer gebagatelliseerd kan worden. Mooi voorbeeld hiervan is de kwestie rond de olieramp in de Golf van Mexico en de rol die BP hierin speelt. Na de ramp zoeken steeds vaker mensen een uitlaatklep voor hun ongenoegens. Een van deze mensen heeft daarom het nep Twitter-account @bpglobalpr opgezet. Het account is in korte tijd (ca 3 weken) ongelofelijk populair geworden (momenteel meer dan 160.000 volgers, meer dan 15 keer zo groot als het officiële BP Twitter-account). De eerste boodschap begon op 19 mei met “We regretfully admit that something has happened of the Gulf Coast. More to come” en daarna barste het los.
Davidoff (bekend van zijn sigaretten) heeft, als één van de grote sponsors van het Zwitserse ATP Indoor tennistoernooi, recentelijk een pijnlijk verlies moeten incasseren. De relatie sport en roken ligt niet alleen in Nederland bijzonder gevoelig. De tegenstanders van de tabaksindustrie hadden daarom een alternatieve website gelanceerd om aan te geven dat sport en roken niet samen gaan. Als klap op de vuurpijl was ook het logo toepasselijk verbouwd tot DAVIDEATH.
Eerder dit jaar kwamen de Zwitserse autoriteiten met een opmerkelijk besluit, namelijk dat het merk MADONNA in strijd met de goede zeden en openbare orde. De consument zou niet de associatie maken met de wereldberoemde ster Madonna, maar met Maria, de moeder van Jezus. Zij wordt ook wel MADONNA genoemd en in het Italiaanse sprekende deel van Zwitserland is 75% van de bevolking katholiek. Deze doelgroep zou gekwetst kunnen worden als de naam MADONNA als commercieel merk gebruikt wordt. In Europa zijn we dan toch iets liberaler.
Websites met in de domeinnaam een bekend merk worden vaak gebuikt om veel geld mee te verdienen. De domeinnamen gaan vaak naar een site met gesponsorde links waar dan per klik op verdiend wordt. Hoe bekender het merk, des te vaker komt er bezoek, des te meer verdient de houder aan dit misbruik. In de WIPO uitspraak van 13 mei jl. wordt dit kort en krachtig veroordeeld.
Typografie kan aan een merk onderscheidend vermogen geven. De schrijfwijze van COCA COLA mag ieder bekend zijn. Echter ook minder bekende merken kunnen zich hierop beroepen en zodoende overeenstemmende merken weren.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor