Vrij vaak laten bekende artiesten, tv-persoonlijkheden en sporters hun naam als merk registreren. Met de registratie familienaam als merk (of de registratie artiestennaam als merk) proberen ze hun verzilverbare populariteit te beschermen en af te dichten. Maar dat lukt dus niet altijd.
Het was even wachten maar er is nu dan uiteindelijk een eerste uitspraak over de toelaatbaarheid van het gebruik van merken als AdWords door concurrente. Google schreeuwde het in september al van de daken, gebruik vooral het merk van je concurrent als AdWord, dat is wat ons betreft prima en goed voor de mededinging. Onzin natuurlijk, het is alleen goed voor de kassa bij Google maar dat verkoopargument doet het niet zo goed in de markt. Nu dan eindelijk een eerste en misschien voor sommige alsnog verrassende uitspraak.
HARRY POTTER staat inmiddels voor geld, heel veel geld. De waarde van het merk HARRY POTTER wordt momenteel geschat op zo’n 25 biljoen dollar en het merk wordt op vele manieren in licentie verder uitgerold. Grote populariteit leidt vaak tot de nodige parodieën. Zo heeft Harry dan ook al de nodige familie en dingen meegemaakt zoals: Tanja Grotter en de magische Contrabas (Nederland), Barry Trotter and the Shameless Parody (Engeland) en nu naar het blijkt ook een eigen condoom; HARRY POPPER.
Apple staat al jaren volop in de aandacht, niet alleen vanwege de bijzondere producten die ze maakt maar ook vanwege de bijzondere vormgeving. Hoog tijd voor een stukje parodie dacht het Duitse designbedrijf Koziol. Sinds 2009 verhandelt zij dan ook een opmerkelijke eierdop. Een plat rechthoekig schaaltje (in zes kleuren leverbaar) met op de plek waar normaal het draaiknopje zit nu een kuiltje is om het eitje in te doen. Het zout (kan je op het beeldschermpje doen. Niet alleen het schaaltje is een knipoog naar Apple, ook uit de naam eiPOTT blijkt dat we hier te maken hebben met een leuke parodie. Echter daar dacht men bij Apple anders over, dus volgde er een procedure.
Colportage, verkoop aan de deur, kan zich weer verheugen in een groeiende belangstelling mede door het succes van het bel-me-niet register (inmiddels ruim vier miljoen aanmeldingen). Maar niet iedereen is even enthousiast over de vernieuwde belangstelling voor verkoop aan de deur. Tijd voor een bel-niet-aan register
De nieuwe Diesel campagne heeft in Engeland de tongen los gemaakt. De posters zijn onderdeel van de campagne ‘Be stupid’- ‘Smart may have the brains, but Stupid has the balls’. Diesel bekend om haar controversiële campagnes, wilde in deze campagne een onverwacht en sterk beeld geven van de vrouwelijkheid. Op de eerste is een vrouw te zien die haar blote borsten toont voor een veiligheidscamera. Op de tweede poster fotografeert een vrouw van haar eigen genitaliën.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor