De start van het nieuwe jaar bracht een schokgolf teweeg in stripminnend België. Op de nieuwjaarsreceptie van de stad Gent deelde de lokale Belgische politieke partij Vlaams Belang kalenders uit met de titel “DE WILDE WELDOENER”. De omslag van de kalender is een nagetekende kaft van het album uit 1961. Als de zaak in Nederland had gespeeld, was dit naar mijn mening niet toelaatbaar geweest. Parodie is natuurlijk bijzonder leuk, maar je moet je wel aan de regels houden.
De associatie merk en politiek is levensgevaarlijk. Niet alleen voor de merkhouder maar ook voor de partij die daar misbruik van maakt. Dat heeft de Britse Nationale Partij ondervonden in de rechtszaak die Unilever tegen de partij had aangespannen.
Het merkenrecht verplaatst zich langzaam maar zeker steeds meer richting het Internet. Google speelt hier handig op in door bedrijven te suggereren dat zij best wel het merk van de concurrent als Adword kunnen kopen om de eigen site te promoten. Gelukkig begint de rechtspraak hier meer duidelijkheid in te geven. Nu is er echter een nieuwe loot, het gebruik van hashtags/hekjes bij Twitter en het kopen van deze met hashtags gemarkeerde woorden door bedrijven.
Barbie is al jaren een kassucces voor Matell. Barbie bezit dan nog altijd de 97ste plaats van de top 100 meest belangrijke merken wereldwijd (in geldwaarde). Een imago dat dus zorgvuldig gekoesterd moet worden. Maar als bedrijf heb je niet alles in de hand, zeker niet als kunstenaars met het zo zorgvuldig gekoesterde imago aan de haal gaan.
Het was er natuurlijk even op wachten, maar inmiddels heeft de Reclame Code Commissie ook een klacht ontvangen in verband met de nieuwe “Shameless”campagne van Suit Supply. Frappant is altijd om te zien dat campagnes in Nederland zelden vrouwonvriendelijk zijn. Ook in deze zaak blijkt maar weer dat we in Nederland de uiterste randjes mogen opzoeken. Daar denken onze Belgische vakbroeders duidelijk anders over.
Het Europese Gerecht heeft een leuke en interessante uitspraak gedaan in een kledingzaak. Een uitspraak waarbij groot belang wordt gehecht aan de afbeeldingen in kledingmerken. Werd er voorheen toch vaak nog gekeken naar het woordelement, daar lijkt nu een flinke nuancering op te komen. Hopelijk wordt dit signaal zowel door de rechter als door de Benelux merkautoriteiten opgevolgd.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor