‘Ambush marketing wordt ook wel ‘sluiksponsoring’ genoemd.
Ambush marketing’ komt veel voor bij grote sportevenementen zoals de Olympische Spelen of het WK-voetbal. Het gaat om bedrijven die geen sponsor zijn van het evenement, maar via marketing- en communicatiecampagnes suggereren dit wel te zijn. In feite probeert de organisatie bij de consument de suggestie op te roepen dat het bedrijf wel verbonden (geassocieerd) is met de sportorganisatie en dus een officiële sponsor is. Op deze wijze kan de organisatie die aan ambush marketing doet meeliften op de populariteit en de bekendheid van het evenement.
De Raad voor Journalistiek geeft Nina Storms-Vleesdraager (voorheen Nina Brink) gelijk in haar gevecht tegen Quotenet. Nina bekend vanwege haar foto’s met de triomfantelijke blik met de duimen omhoog kon een bewerkte foto niet waarderen. Vrijheid van meningsuiting en satire gaan dus niet altijd hand in hand.
Dit jaar bestaat Andrélon 70 jaar, reden voor een feestje met een ludiek product, een verwennende Champagne Shampoo. Volgens het persbericht een “ exclusieve feest editie met een luxe champagnegeur. Je haar wordt heerlijk verzorgd door de rijke verwennende ingrediënten en het krijgt een schitterende glans.” Deze jubileum shampoo kan wel is heel bijzonder worden want CIVC heeft inmiddels een verbod hiertegen geëist.
Terwijl de paus op tournee is door Engeland en de harten van de Engelsen probeert te veroveren, vereren de Engelse katholieke zich kranig om Maria heilig te houden. De meest recente campagne voor Antonio Federici ijs zou een belediging zijn voor de praktiserende katholieken. De Advertising Standards Authority (de Britse Reclame Code Commissie) heeft de advertentie hierop verboden.
Vrij vaak laten bekende artiesten, tv-persoonlijkheden en sporters hun naam als merk registreren. Met de registratie familienaam als merk (of de registratie artiestennaam als merk) proberen ze hun verzilverbare populariteit te beschermen en af te dichten. Maar dat lukt dus niet altijd.
Het was even wachten maar er is nu dan uiteindelijk een eerste uitspraak over de toelaatbaarheid van het gebruik van merken als AdWords door concurrente. Google schreeuwde het in september al van de daken, gebruik vooral het merk van je concurrent als AdWord, dat is wat ons betreft prima en goed voor de mededinging. Onzin natuurlijk, het is alleen goed voor de kassa bij Google maar dat verkoopargument doet het niet zo goed in de markt. Nu dan eindelijk een eerste en misschien voor sommige alsnog verrassende uitspraak.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor