Met de start van de lente heeft Vincent van Gogh, zo’n 125 jaar na zijn dood alsnog een eigen tulp gekregen. De directeur van het Van Gogh Museum doopte de tulp tot de VINCENT VAN GOGH TULP. Volgens het museum is er totaal geen relatie tussen tulpen en de naam. Blijft de vraag of het allemaal zomaar mag? Ik gok zo dat derden hiertegen bezwaar gaan maken.
In domeinnaam zaken lees je soms de meest bizarre verhalen waarom bedrijven een domeinnaam geregistreerd hebben die overeenkomt met een bekend merk. Leuk om te lezen en vaak nog informatief ook. Deze week in mijn top tien van leuke onzin redenen, de beslissing over MAYBELLINE.TV. Wie moet de reddende engel zijn voor de merkhouder, Elvis Presley en MAYBELLINE.
Bekende mensen zoals artiesten, voetballers, acteurs maar ook muzikanten laten vaak hun naam (of de familienaam) als merk registreren. Op die manier proberen ze te voorkomen dat anderen een financieel slaatje kunnen slaan uit het gebruik van hun naam. In 2002 heeft Armin van Buuren zijn eigen naam en de naam van zijn radioprogramma als merk laten vastleggen. Dit jaar lanceert hij als spin-off zijn eigen kleding en schoenenlijn.
In Londen is een restaurant gestart met de verkoop van ijs gemaakt van aanleverde moedermelk. Zolang er voldoende aanvoer is, blijft het ijs op de lijst staan. Moedermelk is gezond, dus ijs ook. Prijs navenant, namelijk ca 23 euro per porti. Het ijs wordt verkocht onder de naam Baby Gaga. Benieuwd wat onze Lady Gaga daarvan vindt.
Afgelopen week is Nederland weer een lekkere rel rijker. Dit keer speelt het allemaal om de vraag of Hyves wel of niet probeert mee liften op de bekendheid van de concurrent Facebook. Hyves gebruikt namelijk in de URL het merk FACEBOOK. Hierdoor zouden de vermeldingen een hogere ranking krijgen bij Google (dus meer traffic). Toeval roept Hyves, zwak verweer of onzin roepen anderen.
Politiek en gebruik van merken of IE rechten van derden is geen gelukkig combinatie. Zo vlak voor de Eerste Kamerverkiezingen staat dit keer de Socialistische Partij in de spotlichten. In haar SP verkiezingskrant kunnen deelnemers kans maken op een surfshort van het merk PROTEST. Echter het Nederlandse bedrijfsleven wenst vaak liever niet kleur te bekennen, dus bij Protest was men alles behalve blij.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor