Campagnes zijn vaak gebouwd rond een thema waarbij slagzin als pay-off werkt. Kapitalen worden in de markt gepompt om op die manier een eigen plek te bemachtigen. Bescherming van slagzinnen via het merkenrecht blijft vooral in de Benelux een probleem omdat de BBIE vrijwel alle slagzinnen weigert. Kans op succes is Europa is groter, maar als alternatief is er altijd nog het GVR register. In de praktijk blijkt de rechter belang te hechten aan een inschrijving en het GVR accepteert veel eerder inschrijvingen.
Van Raalte is gespecialiseerd in kunststof displays en heeft een verrijdbare kunststof display bedacht en gemaakt met een aparte voet/ staander. Om de rechten te beschermen is voor het product in 2000 modelbescherming aangevraagd. Als er een vergelijkbaar product komt eist Van Raalte een verbod.
Sinds 2004 gebruikt het Groningse full service internetbureau IWink het teken iWEBHOSTING voor het aanbieden van hosting diensten. Apple heef in 2004 het logo IWEB gedeponeerd als Europees merk en de woordmerken in 2006. Het merk is in gebruik sinds 2007. Als IWink voor het logo in 2010 bescherming aangevraagd bij het BBIE, gaat Apple in de aanval. Inbreuk op haar merkrechten en start een oppositie. Uitslag van het BBIE deze week, en de grote vraag is, blijft het BBIE haar eigen lijn volgen in deze oppositie of kiest zij de lijn van het OHIIM
Langs de A6 staat een billboard et de nieuwe campagne voor Sapph lingerie “Lets kick some ass”. Op de foto maakt een donkere man (in een boxershort) een trappende beweging richting de billen van een blanke vrouw in lingerie. Onder de tekst “LETS KICK SOME ASS”staat “K1 boxer Remy Bonjaski for Sapph Men”. Het was even wachten, maar hier is die dan, de klacht. De uiting zou agressief zijn en een oproep doen om vrouwen te trappen en nodeloos kwetsend zijn voor vrouwen en beledigend voor alle donker gekleurde mannen.
Met de start van de lente heeft Vincent van Gogh, zo’n 125 jaar na zijn dood alsnog een eigen tulp gekregen. De directeur van het Van Gogh Museum doopte de tulp tot de VINCENT VAN GOGH TULP. Volgens het museum is er totaal geen relatie tussen tulpen en de naam. Blijft de vraag of het allemaal zomaar mag? Ik gok zo dat derden hiertegen bezwaar gaan maken.
In domeinnaam zaken lees je soms de meest bizarre verhalen waarom bedrijven een domeinnaam geregistreerd hebben die overeenkomt met een bekend merk. Leuk om te lezen en vaak nog informatief ook. Deze week in mijn top tien van leuke onzin redenen, de beslissing over MAYBELLINE.TV. Wie moet de reddende engel zijn voor de merkhouder, Elvis Presley en MAYBELLINE.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor