“TORRENT” websites staan vaak in een negatief daglicht. Ze staan bekend om op een slinkse manier de rechten van anderen te omzeilen. Via een centrale server wordt de download gecoördineerd, zonder zelf het totale bestand te bezitten. Kleine stukjes bestand worden uitgewisseld tussen meerdere gebruikers. TORRENTREACTOR is zo’n website, een Amerikaanse website waar gebruikers software, muziek en films kunnen downloaden zonder daarvoor een auteursrechtelijke vergoeding te betalen. Maar bij succes haken we aan, dus ook bij deze naam en zo is TORRENTREACTOR nu zelf slachtoffer geworden van misbruik.
Bekende Nederlanders zorgen altijd weer voor leuke en smaakmakende uitspraken. In de column van de VARA Gids wordt Ron Boszhard afgebeeld als generaal Ratko Mladic. Naast de foto staat een citaat, zodat het lijkt dat Ron heeft meegewerkt aan deze fotoshoot. Ron Boszhard eist rectificatie en schadevergoeding, de VARA wil van geen kant wijken, want het is toch voor iedereen duidelijk dat het hier om satire gaat. Hoge bomen vangen veel wind, maar hoeveel wind is nog acceptabel?
Speelhuisjes voor kinderen zijn van alle tijden. Echter, steeds komen er weer nieuwe varianten op de markt. Zo verkoopt Henkes een kartonnen speelhuis (het DAAAK huis) en heeft hiervoor in 2005 modelbescherming in de Europese Unie gekregen. In 2010 komt HAJO met een vergelijkbaar huis op de markt. Inbreuk, stelt Henkes.
Na Suit Supply, Saph, is het dit keer aan AXE de eer een klacht aan haar broek te krijgen in verband met de nieuwste reclame campagne op tv, internet en op billboards. In de reclamespot douchet een jongen zich op het strand met Axe douchegel (Unilever). Op onnavolgbare wijze gaan de dames op het strand en in zee, de bewegingen kopiëren van de man wanneer ze de geur van de douchegel ruiken. The cleaner you are, the dirtier you get.
De zware criminaliteit heeft de laatste jaren haar werkterrein verlegd van de handel in hard drugs naar namaak producten. De reden mag duidelijk zij, met namaak producten is veel, heel veel geld te verdienen. En in die wereld wordt geen middel geschuwd. Namaak is niet alleen schadelijk voor de merkhouder, maar kan ook levensbedreigend zijn voor de gebruiker (bijvoorbeeld als het om nep medicijnen gaat). Een recente strafzaak laat ons een kijkje in de keuken nemen. Handel in namaak is duidelijk een keiharde wereld met eigen regels waar je als handelaar je eigen leven niet veilig bent.
Continu bedenken mensen en bedrijven nieuwe ideeën. Briljante ideeën die ze vaak willen beschermen voordat zij er mee de markt op gaan. Reden is simpel, als ik het vertel, is de kans groot dat een ander met mijn idee aan de haal gaat. Daarom wil iedereen graag een idee beschermen, alleen dat kan helaas vaak niet. De wetgeving stimuleert namelijk (in het kader van vrije mededinging) dat het goed is als meerdere partijen iets met hetzelfde idee gaan doen. Dat is goed voor de marktwerking (en dus lagere prijs voor de consument). Een idee zelf is dus niet te beschermen, wel de uitvoering hiervan (in de vorm van een octrooi of auteursrecht). Ook de globale uitwerking van een idee (een format) is soms te beschermen. Maar hoeveel mag je nu lenen/ gebruiken van andermans ideeën?
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor