In de mode zijn logo’s erg belangrijk. Consumenten bekijken kleding in de rekken en herkennen aan het logo in de nek de fabrikant. Hoe belangrijk is dat logo bij de vraag of een merk overeenstemmend is (of wordt er toch vooral gekeken naar de woorden)?
Sinds 2006 is het merk CROSSFIT ingeschreven in de Europese Unie voor fitness training. Het fitness programma is bedacht in Amerika, waarbij gebruik wordt gemaakt van autobanden en zandzakken. Het concept en de naam is gelicenseerd aan vele sportscholen. Als de VES (een organisatie van zelfstandige sportscholen) met een vergelijkbare training komt onder het merk THE CROSS BOX, maakt CrossFit hiertegen bezwaar.
De laatste jaren lijken grote social media platforms als Facebook steeds meer te worden gebonden aan regels. Maar in hoeverre zijn dit soort grote internationaal machtige instanties nog te beteugelen? Eva Glaswischnig-Piesczek zit voor de Groenen in het Oostenrijkse parlement. Op Facebook deelt iemand een artikel over het minimum inkomen voor vluchtelingen samen met haar foto. Onder de foto plaatst de persoon diverse commentaren samen met termen als: vieze volksverraadster, corrupte troela en lid van een fascistenpartij. Omdat deze ongefundeerde beschuldigingen beledigend en kwetsend zijn, verzoekt Eva Facebook dit te verwijderen.
Veel bedrijven gebruiken het verdrag van Madrid om voor hun merken goedkoop internationaal bescherming te claimen. Er is echter ook een vergelijkbaar verdrag om het design van producten te claimen. Bescherming van een model kan alleen als dit nieuw is. Om die reden heeft stapsgewijze bescherming geen zin.
Veel bedrijven denken dat gebruik van een handelsnaam of domeinnaam voldoende is om een brede claim te leggen op het gebruik van die naam. Daarmee rekent menig bedrijf zich onterecht rijk. Sinds 2016 gebruikt Funding Innovation (later Funder BV) de naam FUNDR als handelsnaam en domeinnaam. Het bedrijf geeft management advies over financieringsmixen en subsidies.
Al bijna 100 jaar maakt BMW motorfietsen (1923) en auto’s (1928). Het bedrijf heeft wereldwijd haar merkrechten vastgelegd. In India gaan deze rechten terug tot 1956. Als in 2013 Balajee Automobile e-riksja’s gaat verkopen onder het merk DMW, maakt BMW daartegen bezwaar.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor