Niet alleen Koningsdag werd dit jaar vrij beperkt gevierd, ook het aantal aanhakende advertenties was op één hand te tellen. De vraag is alleen: wat is eigenlijk toegestaan? Een mooi voorbeeld hiervan is de door Ticketswap gesponsorde actie BALKONINGSDAG! In de campagne wordt opgeroepen om thuis het glas te heffen op onze Koning. De vier mooiste foto’s winnen een TicketSwap voucher. Het hoofd op het beeld is te herkennen als het hoofd van onze Koning. Mag dit?
In de Benelux kennen we niet een merkrecht op eigen naam. Als een bedrijf een familienaam wil claimen, dan zal daarvoor een merkregistratie moeten worden aangevraagd. In Europa lukt het soms wel merkkaping aan te pakken, als duidelijk is dat het gaat om een merkregistratie te kwader trouw. In sommige landen, waaronder China, gaat die bescherming wat verder en bestaat er zoiets als een ‘persoonsnaam’ recht.
Adidas gebruikt als onderscheidingsteken van haar producten een drietal parallel naast elkaar staande strepen. Kenmerkend is het aantal en het feit dat de strepen net zo breed zijn als de ruimte tussen de strepen. Het design stamt uit 1949. Om de goodwill van dit merk te beschermen, treedt het bedrijf vrij consequent op tegen andere sportmerken die strepen gebruiken. Het bekendste conflict is, vermoeden wij, de sinds 1997 lopende rechtszaak tegen Hennes en Mauritz over het gebruik van de twee strepen op fitnesskleding.
Het Europese Hof heeft vorig jaar een belangrijke uitspraak gedaan over de relatie tussen het modellenrecht en het auteursrecht. Aangegeven is dat het auteursrecht niet altijd dezelfde bescherming geeft als het modellenrecht. Alleen als het gaat om een intellectuele schepping, kan er een beroep gedaan worden op het auteursrecht. Hiermee lijkt een einde te komen aan de superlage drempel die in Nederland gold en is het belang om vormgeving via modelregistraties te claimen flink toegenomen.
De smeerdip van HEKS’NKAAS is al jaren een groot succes. Als de productie in eigen hand wordt genomen, komt de oude producent met een vergelijkbaar product onder het merk DIP & SMEER’M. HEKS’NKAAS heeft haar verpakking echter als merk geregistreerd, zowel met als zonder merknaam erop. Dat is slim, want op die manier wordt de look and feel van het product geclaimd. Er volgt een rechtszaak tegen de verpakking die DIP & SMEER’M gebruikt.
Het auteursrecht is ook van toepassing op producten van toegepaste kunst. Omdat in de kleding/fashion industrie trends snel wijzigen, vertrouwen fabrikanten vaak op het ongeregistreerd model of het auteursrecht ter bescherming van de designs. Nadeel is natuurlijk wel dat je als fabrikant dan eerst moet bewijzen dat het werk wel auteursrechtelijk is beschermd (bij een modelregistratie gaat de rechter daar vanuit). Dat speelt o.a. een rol in de zaak van de kleding van Nikkie Plessen.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor