Veel bedrijven verkopen hun producten online via platforms als Amazon en Bol.com. Als een potentiële klant het product zoekt, is het natuurlijk wel fijn als hij bij de juiste partij uitkomt. Maar wat te doen als een ander bedrijf opeens onder (bijna) dezelfde naam deze producten verkoopt?
Spookfacturen blijven in ons vak een onuitroeibaar kwaad. Alleen gaat het van kwaad tot erger. Recent zijn er zelfs spookfacturen verstuurd met daarop de logo’s van officiële autoriteiten (BOIP, EUIPO en WIPO). Facturen voor een lokale advertentie in Timboektoe, maar ook voor een vernieuwing te doen bij die autoriteiten van bestaande merken voor belachelijke hoge prijzen.
Tony Chocolonely heeft een actie gestart om misstanden in de cacao wereld aan de kaak te stellen. Doel: het uitbannen van slavernij en kinderarbeid. Door de chocola aan te bieden in sterk overeenstemmende verpakkingen, staan grote concurrerende merken opeens ongewenst in de volle aandacht. De look and feel van de verpakking is dusdanig dat iedereen direct hierin de merken Twix, Toblerone, Kitkat en Ferrero Rocher herkent. Mag dit zomaar?
Als introductie van het nieuwe merk Picnic lanceert het bedrijf viraal een parodie op de Jumbo commercials met Max Verstappen. Bekende Nederlanders hebben een verzilverbare populariteit. Om die reden startte Max een procedure hiertegen. De rechtbank gaf Max gelijk en legde een schadevergoeding van € 150.000,- op.
Eind 2020 was de Brexit een feit. De gevolgen daarvan werken alle kanten op. Uniemerken splitsen zich automatisch in een nationaal Engels recht (dus dubbele kosten voor de merkhouder). Engelse advocatenkantoren zijn niet langer bevoegd om Uniemerken in te dienen (moet door een bureau op het continent gedaan worden), maar het heeft ook gevolgen voor lopende kwesties.
Al jaren strijden mensen tegen de naam WASHINGTON REDSKINS. In 1993 stelde het National Congress of American Indians dat de clubnaam denigrerend en racistisch is voor indianen. Om die reden werd in 2014 het verzoek om diverse Redskins merken door te halen gehonoreerd. Echter, de eigenaar van de club, Dan Snyder, wilde van geen naamswijziging weten.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor