In 2007 start Red Bull een procedure tegen de lancering van The Bulldog energydrinks. Reden: het merk The Bulldog is overeenstemmend met Red Bull door het element BULL. In 2010 volgt het Hof deze redenatie. The Bulldog legt zich daar niet bij neer, gaat naar de Hoge Raad en uiteindelijk het Europese Hof. The Bulldog stelt een geldige reden te hebben voor dit merkgebruik. Energydrinks zijn een logische uitbreiding van wat er te koop is in een coffeeshop en het merk wordt al jarenlang te goeder trouw hiervoor gebruikt. Uiteindelijk krijgt The Bulldog gelijk. Kan het bedrijf nu ook de schade claimen?
De autoriteiten mogen een merk weigeren als dit in strijd is met de openbare orde en goede zeden. Opvallend is, dat het Europese merkenbureau vaak een strengere toets hanteert. Als de Franse merkregistratie voor de verpakking van PARFUMS ESCOBAR internationaal wordt uitgebreid, stuit dit in de Europese Unie op problemen. Reden: het merk verwijst naar de zeer wrede en machtige Colombiaanse drugshandelaar Pablo Escobar.
De start van een nieuw jaar, is vaak ook de start van nieuwe rankings van merkenbureaus wereldwijd. Een paar van deze rankings zijn voor ons wel belangrijk omdat die gedaan worden door objectieve kantoren en de ranking niet te koop is.
Jan Smit heeft in 2015 een foto van zijn gezicht als Europees merk ingediend. Het merk is aangevraagd voor optredens, audiovisuele dragers, maar vooral voor merchandise artikelen zoals kleding en dekbedden. Een handige manier om op een makkelijke wijze niet geautoriseerde verkoop aan te pakken/ te laten verwijderen. Maar wat doet het EUIPO na ruim 8 jaar?
In januari zijn de mondelinge examens afgenomen als onderdeel van de Beroepsopleiding Benelux merken- en modellengemachtigden. Dit examen markeert het hoogtepunt van de tweejarige opleiding. Dit jaar zijn er 15 kandidaten uit België en Nederland geëxamineerd. Onze collega Louis Keijzer heeft dit bijzonder goed gedaan. Niet alleen Louis maar ook wij zijn dan ook bijzonder trotst dat hij als beste Nederlander voor dit praktijkexamen is geslaagd.
Diegene die het eerst een domeinnaam aanvraagt, heeft de domeinnaam. Ook als daar een merk in zit van een ander bedrijf. Via een UDRP-procedure kan een merkhouder vrij makkelijk proberen zo’n domeinnaam terug te krijgen. Bij Nederlandse domeinnamen moet je bewijzen dat de domeinnaam (vrijwel) identiek is, dat de verweerder geen eigen recht heeft op die naam en dat de domeinnaam te kwader trouw is geregistreerd of wordt gebruikt.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor