De start van een nieuw jaar, is vaak ook de start van nieuwe rankings van merkenbureaus wereldwijd. Een paar van deze rankings zijn voor ons wel belangrijk omdat die gedaan worden door objectieve kantoren en de ranking niet te koop is.
Jan Smit heeft in 2015 een foto van zijn gezicht als Europees merk ingediend. Het merk is aangevraagd voor optredens, audiovisuele dragers, maar vooral voor merchandise artikelen zoals kleding en dekbedden. Een handige manier om op een makkelijke wijze niet geautoriseerde verkoop aan te pakken/ te laten verwijderen. Maar wat doet het EUIPO na ruim 8 jaar?
In januari zijn de mondelinge examens afgenomen als onderdeel van de Beroepsopleiding Benelux merken- en modellengemachtigden. Dit examen markeert het hoogtepunt van de tweejarige opleiding. Dit jaar zijn er 15 kandidaten uit België en Nederland geëxamineerd. Onze collega Louis Keijzer heeft dit bijzonder goed gedaan. Niet alleen Louis maar ook wij zijn dan ook bijzonder trotst dat hij als beste Nederlander voor dit praktijkexamen is geslaagd.
Diegene die het eerst een domeinnaam aanvraagt, heeft de domeinnaam. Ook als daar een merk in zit van een ander bedrijf. Via een UDRP-procedure kan een merkhouder vrij makkelijk proberen zo’n domeinnaam terug te krijgen. Bij Nederlandse domeinnamen moet je bewijzen dat de domeinnaam (vrijwel) identiek is, dat de verweerder geen eigen recht heeft op die naam en dat de domeinnaam te kwader trouw is geregistreerd of wordt gebruikt.
De vormgeving van een product kan worden beschermd als model als het nieuw is en eigen karakter heeft. Sommige producten zijn opgebouwd uit veel verschillende onderdelen, dat is dan een samengesteld product. Bij samengestelde producten is er een extra regel, namelijk dat dit onderdeel zichtbaar moet zijn bij normaal gebruik. Maar wat is nu eigenlijk een onderdeel van een samengesteld voortbrengsel?
Merkrechten geven bescherming tot aan de landsgrenzen. Als een andere partij gebruik maakt van een vergelijkbaar teken in een ander gebied, kun je dan daartegen optreden?
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor