Social media en de Olympische Spelen

Het IOC heeft veel van haar Olympische symbolen geregistreerd als merk of model. Daarnaast is er vaak nog lokale wetgeving om iedere vorm van aanhaken tegen te gaan. Alleen de officiële sponsors mogen gebruik maken van deze Olympische symbolen. Eigenlijk zijn dus alle tekens die verwijzen naar de Olympische Spelen verboden om te gebruiken, ongeacht of ze geregistreerd zijn. Voor berichten op Social media gelden dezelfde regels. Ook voor privésponsors geldt dat zij de atleten mogen feliciteren alleen als dit in lijn is met Rule 40.

Een privésponsor (zoals New Balance bij Femke Bol) mag één groet, bedankbericht of succeswens plaatsen aan de sporter op social media. Tevens mag de privésponsors een bericht van de topsporter een keer reposten.

Er mogen geen merken of Olympische symbolen te zien zijn (dus niet #paris2024), geen Olympische beelden en geen verband met de producten van de sponsor. Het beste is dus om een neutraal beeld hiervoor te gebruiken en geen link te maken naar de Olympische Spelen.

Voor alle overige bedrijven geldt, in principe mag er vrijwel niets maar het is aan de nationale afdeling van het IOC in dat land of zij tegen aanhakend gebruik optreedt. Ook hier gelden de gebruikelijke do’s and dont’s:

Gebruik geen:
– woorden als OLYMPIC/ OLYMPISCHE SPELEN/ OLYMPIADE
– stadsnamen waar sporten plaatsvinden in combinatie met het jaartal
– Olympische symbolen (niet de 5 ringen, de vlam/ toorts, logo’s van het IOC)
– afbeeldingen van de sporters/ wedstrijd foto’s/ venues
Wat mag wel:
– algemene afbeeldingen van een sporter (niet een olympische sporter)
– in neutrale sportkleding (bijvoorbeeld oranje sportkleding – Nederland)
– op een neutrale plaats (gewone sporthal/ rennend door een park)
– voorkom link met Olympische Spelen.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje