Een privésponsor (zoals New Balance bij Femke Bol) mag één groet, bedankbericht of succeswens plaatsen aan de sporter op social media. Tevens mag de privésponsors een bericht van de topsporter een keer reposten.
Er mogen geen merken of Olympische symbolen te zien zijn (dus niet #paris2024), geen Olympische beelden en geen verband met de producten van de sponsor. Het beste is dus om een neutraal beeld hiervoor te gebruiken en geen link te maken naar de Olympische Spelen.
Voor alle overige bedrijven geldt, in principe mag er vrijwel niets maar het is aan de nationale afdeling van het IOC in dat land of zij tegen aanhakend gebruik optreedt. Ook hier gelden de gebruikelijke do’s and dont’s:
Gebruik geen:
– woorden als OLYMPIC/ OLYMPISCHE SPELEN/ OLYMPIADE
– stadsnamen waar sporten plaatsvinden in combinatie met het jaartal
– Olympische symbolen (niet de 5 ringen, de vlam/ toorts, logo’s van het IOC)
– afbeeldingen van de sporters/ wedstrijd foto’s/ venues
Wat mag wel:
– algemene afbeeldingen van een sporter (niet een olympische sporter)
– in neutrale sportkleding (bijvoorbeeld oranje sportkleding – Nederland)
– op een neutrale plaats (gewone sporthal/ rennend door een park)
– voorkom link met Olympische Spelen.