Dracula; omvang normaal gebruik
Met een merkregistratie kan een bedrijf de introductie van een vergelijkbaar product onder een overeenstemmende naam blokkeren. Echter niet altijd. Als een merk ouder is dan vijf jaar, dan moet
Met een merkregistratie kan een bedrijf de introductie van een vergelijkbaar product onder een overeenstemmende naam blokkeren. Echter niet altijd. Als een merk ouder is dan vijf jaar, dan moet
Als je op zoek bent naar informatie over een bepaald merk op het internet, toont Google vaak advertenties van concurrenten. Mag je zomaar het merk van de concurrent gebruiken om
Vergelijkende reclame mag in Nederland, maar is wel aan bepaalde voorwaarden gebonden. Bedrijven mogen zich niet kleinerend uitlaten over de concurrent. Gebruik van humor om een ander te kijk te
De Canadees Joel Thomas Zimmerman, beter bekend als DJ Deadmau5, ligt sinds kort met Disney in de clinch over zijn logo. Al ruim tien jaar staat de DJ op het
Nissan lanceert in oktober 2009 tijdens de Tokyo Motor Show haar Land Glider. Een smalle tweepersoonsauto
Afgelopen weken kwam naar buiten dat er binnen de familie Moszkowicz onenigheid is over het gebruik van de familienaam. De broers Max (sr) en David zijn
De meeste MKB bedrijven hebben als rechtsvorm een Besloten Vennootschap. Het voordeel hiervan is, dat de directieleden niet zelf aansprakelijk zijn voor schade veroorzaakt door het bedrijf (er kan dan
Veel bedrijven lanceren eerst een product op de thuismarkt. Als het product na jaren voor het eerst naar het buitenland gaat, vergeet men vaak te checken of de naam daar
De campagnes van het Vlaams Belang leiden regelmatig tot een rechtszaak. Zo ook de laatste campagne voor het Europese Parlement ‘Westmal of halal’. In de campagne zien we Philip Dewinter
Een merkregistratie geeft een bedrijf heel veel rechten. Als de titel van een bekend televisieprogramma nu niet geregistreerd is als merk, mag je dan als bedrijf meeliften op de bekendheid
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Belang van tijdig actie bij merkinbreuk, merkkwesties en opposities. Voorkom omzetverlies en goodwillvernietiging. Laat klanten niet omleiden naar alternatieve producten en voorkom foute associaties in de markt bij de consument. Benelux autoriteiten zijn passief en checken niet zelf het merkenregister om te zien of er mogelijk een ouder merk bestaat, dit is de taak van de merkhouder.
Conflicten zijn nooit prettig, maar de kop in het zand steken kan leiden tot grotere negatieve gevolgen. Of het nu gaat om nieuwe overeenstemmende merken, sterk lijkende domeinnamen, parallel import of gewoon namaak dat online wordt aangeboden, niet reageren heeft niet alleen financiële gevolgen maar ook juridische gevolgen.
Daarom is het van groot belang om zo snel mogelijk actie te ondernemen als er een merkinbreuk dreigt. Als andere bedrijven merken gaan gebruiken of registreren die erg lijken op uw merk, dan heeft dit een aantal gevolgen. Het heeft een financieel gevolg: consumenten worden zo bijvoorbeeld online omgeleid naar alternatieve producten, waardoor er omzet wordt misgelopen. En anderzijds een negatieve invloed op de waarde van de goodwill. Mogelijke negatieve publicaties van het andere merk heeft ook zijn weerslag op het eigenmerk omdat de consument kan denken datd e merken aan elkaar gelieerd zijn. Grijp daarom tijdig en voorkom dat uw merkenrechten aangetast worden. Echter, check wel eerst of u wel in uw recht staat. Hou daarnaast rekening dat bij gerechtelijke procedures de verliezende partij veroordeeld kan worden in de gehele proceskosten.
Bij nieuwe merkaanvragen is het mogelijk formeel hiertegen bezwaar te maken via een zogenaamde oppositieprocedure. Merkhouder krijgen automatisch en tijdig (via de merkbewaking) bericht als er een bezwaarlijk overeenstemmend merk wordt aangevraagd. Alleen als een oudere merkhouder hier op tijd en terecht bezwaar tegen maakt, zullen de Benelux merkautoriteiten het merk weigeren in te schrijven. De merkautoriteiten checken dus zelf niet het register of er mogelijk een ouder bezwaarlijk merk is. Dat is een taak voor de merkhouder zelf. Bij niet (tijdig) reageren wordt aangevraagde merk gewoon ingeschreven en kan dit alleen verwijderd worden via een duurdere (vaak gerechtelijke) procedure.
Het kan natuurlijk ook zo zijn, dat de organisatie sneller groeit dan verwacht was. Als er expansie is naar het buitenland, check dan eerst of het merk daar nog wel beschikbaar is (via merkonderzoek) voordat er investeringen gedaan worden. Zo ja, registreer dan direct het merk en de bijbehorende domeinnamen om conflicten (of naamswijziging) te voorkomen.
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor
Frambozenweg 109-111
Postbus 2134
2301 CC LEIDEN
Tel: 071-5763116
Fax: 071-5768947
E-mail: info@abcor-ip.com
Bezoekadres Zuid Nederland
Spoorlaan 460
5038 CH TILBURG
Bezoekadres België
Rubensstraat 104/59
TURNHOUT 2300
Abcor is lid van de volgende branche- en kwaliteitsorganisaties: Benelux Vereniging van Merken- en Modellenrecht, International Trademark Association, Vereniging voor Reclamerecht.