In tegenstelling tot de wedstrijd in de Champions League, kwam Bayern München dit jaar wel als winnaar uit de strijd rond haar logo. In 2002 is het logo FC BAYERN MUNCHEN in zwart-wit geregistreerd in de EU als beeldmerk voor vrijwel alle waren en diensten. Slim, want op die manier kan het logo te gelde worden gemaakt. Sponsors (waaronder een bierfabrikant) brengen producten op de markt met het logo om zo mee te liften op de populariteit van de ploeg. Het logo bestaat uit de naam met in het midden het patroon van de Beierse vlag. Als een Beierse brouwerij met een vergelijkbaar logo komt, maakt de voetbalclub hiertegen bezwaar.
Voor TeleacNOT maakt een illustratrice een silhouet tekening van een Sinterklaas te paard zonder staf met een relaxt lopend paard. Een aantal jaren later komt deze afbeelding (al dan niet gespiegeld) terug op inpakpapier (naast andere tekeningen). Het inpakpapier is online te koop bij geschenkpapieroutlet.nl. Het bedrijf claimt ook de copyrights op dit ontwerp. Omdat de afbeelding zonder toestemming is overgenomen en vanwege de copyrightclaim, is dit een inbreuk op de auteursrechten en persoonlijkheidsrechten van de oorspronkelijke maker. De schade wordt begroot op € 5.000,- . Voor zover een simpele/duidelijke zaak.
Bekende merken genieten een ruime bescherming. Dit is eigenlijk wel noodzakelijk om te voorkomen dat andere bedrijven niet in de slipstream proberen mee te varen op dit succes. Veel aanhakende bedrijven denken daaronder uit te kunnen komen door een vergelijkbaar logo te gebruiken met daarbij een andere merknaam. Die vlieger gaat echter niet op.
Het auteursrecht heeft niet alleen betrekking op kunst met de grote letter K. Ook gewone gebruiksartikelen vallen onder de bescherming. Echter, dan moet het product (een werk) wel een eigen intellectuele schepping zijn. Kort gezegd, er moeten creatieve keuzes zijn gemaakt. Mocht een ander bedrijf dan met een vergelijkbaar product komen, dan is dit vaak een auteursrechtelijke inbreuk.
Deze zomer stond Ilja Gort wederom in de rechtszaal. Dit keer draaide het om de vraag of het Katwijkse merk Dutch Tulip Vodka een inbreuk is op de merkrechten van La Tulipe wijnen. Omdat partijen er zowel binnen als buiten de rechtbank niet uitkomen, moest de rechter de knoop doorhakken.
Om te voorkomen dat derden aan de haal gaan met de naam en het gedachtengoed van John Lennon, heeft zijn vrouw (weduwe) Yoko Ono de naam als merk vastgelegd. Het woordmerk JOHN LENNON is geregistreerd voor een breed scala aan waren en diensten, waaronder frisdranken. Als er frisdrank op de markt komt onder de naam JOHN LEMON, waarbij in de advertising gebruik wordt gemaakt van o.a. het iconische brilletje van John Lennon, maakt zij daartegen succesvol bezwaar. Partijen treffen een minnelijke schikking. De frisdrank krijgt een nieuwe naam, waarbij voldoende afstand wordt gehouden van de naam John Lennon.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor