Het Benelux merkenbureau mag een merk weigeren als zij vindt dat dit beschrijvend is. Tegen dit besluit kon bezwaar worden gemaakt bij het Benelux Gerechtshof. De afgelopen tien jaar heeft het Hof in Den Haag vrijwel altijd de lijn gevolgd van het BBIE, maar bij haar laatste besluit (december 2018) krijgt het BBIE opeens niet gelijk. Een hoopvol teken voor de toekomst?
Wereldwijd gezien worden in China de meeste merken geregistreerd. Ter vergelijking, in de Benelux worden gemiddeld 22.000 merken per jaar aangevraagd, afgelopen jaar in China 7,7 miljoen. Om merkkaping tegen te gaan, is er een nieuwe wet aangenomen in China om depot te kwader trouw aan te pakken. De wet wordt van kracht per 1 november.
Niet alleen de typografie van Coca-Cola is wereldberoemd, ook het design van de witte golf tegen een rode achtergrond. Om de goodwill te beschermen, zijn deze elementen als merk vastgelegd. Als een Chinese importeur een vergelijkbaar logo gaat gebruiken, maakt Coca-Cola daartegen bezwaar. Zij start een doorhalingsprocedure tegen het Uniemerk, alleen is dat merk in zwart-wit geregistreerd en met de woorden PanPan. Toch lukt dit.
Lacoste heeft haar krokodil embleem als logo geregistreerd voor kleding. Kan het bedrijf nu ieder gebruik van krokodillen op kleding tegengaan? Deze vraag staat centraal in de rechtszaak die Lacoste heeft aangespannen tegen de Hema. Voorjaar 2018 lanceert de Hema nieuwe grijze hemdjes en onderbroeken met daarop diverse beestjes die lijken op een krokodil. Lacoste eist een verbod. De beestjes lijken op het logo Lacoste. Hema verweert zich met de stelling dat het hier om versiering gaat en dat het publiek hier geen merk in ziet.
In Nederland kennen we een hele snelle procedure om per direct een verbod te eisen (1019e Rv procedure). De rechter is echter wat terughoudend geworden om een vordering toe te kennen (gebeurt vrijwel niet meer), omdat de wederpartij niet wordt gehoord. Alleen bij een evidente inbreuk wordt dit soms toegewezen.
Een merk is meer dan alleen een logo of een woord. Ook andere kenmerkende uitingen kunnen een merk zijn. Dus ook een vorm, geluid, filmpjes en patronen. Echter, in praktijk is het bijzonder moeilijk om deze merken ook geregistreerd te krijgen. De autoriteiten oordelen vaak dat de consument hier geen merk in ziet en dat de vorm te banaal is. Gelukkig is er sinds kort licht aan de horizon.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor