Via de besloten Facebookpagina ‘Marktplaats zonder regels’ worden Ray-ban zonnebrillen aangeboden. “Deze lente/zomer weer originele Rayban zonnebrillen verkrijgbaar vanaf € 85,-. Nergens goedkoper. Meer dan 280 verschillende modellen!!! Diverse kleuren.” De merkhouder van Ray-Ban doet een testaankoop en checkt de identiteit van de persoon achter de Facebookpagina. Als deze weigert een onthoudingsverklaring te tekenen, zien partijen elkaar in de rechtszaal.
Met een Internationale Registratie is vrij goedkoop en makkelijk bescherming te claimen in het buitenland. Inmiddels zijn al 120 landen lid bij dit verdrag. Canada is per 17 juni 2019 toegetreden. Naast het feit dat de aanvraagkosten een stuk lager zijn, zijn de kosten om de rechten in stand te houden een stuk aantrekkelijker.
Red Bull heeft een naam hoog te houden wat betreft de handhaving van haar merk. Procedures worden gestart tegen merken voor energydrinks met het woord BULL of beesten in het logo. Soms verschillen de merken dusdanig dat het maar de vraag is of de consument deze zal verwarren. Omdat het merk Red Bull al jaren een zeer bekend merk is, kan het toch vaak succesvol hiertegen optreden.
Het moge bekend zijn, de Lidl komt regelmatig met private labels die verdacht veel lijken op die van bekende A-merken. Denk hierbij aan Brommerdrop (versus Autodrop), Vlugge Japie (Snelle Jelle), Zagerman worsten (Stegeman) en Duetti (Duo Penotti). Slechts zelden leiden dit soort introducties tot rechtszaken. Echter, dit voorjaar moest de rechter zijn oordeel vellen over een nieuw pilsmerk.
In 2011 en 2012 wordt Neymar uitgeroepen tot beste voetballer in Zuid-Amerika. Vanaf dat moment worden er overal ter wereld Neymar merken geregistreerd in de hoop een graantje mee te pikken van dit succes (of namen met de familienaam NEYMAR erin). Niet alleen in Brazilië, ook in de Europese Unie, Turkije en Marokko worden merken geclaimd voor allerlei producten als kleding, voedsel en drank. Vaak niet door of met toestemming van de voetballer.
Al jaren is er een strijd om de bijzonder mooie domeinnaam . Gaos heeft deze domeinnaam al in 1999 geregistreerd. Fuelplaza exploiteert tankstations en is sinds 2003 merkhouder van het logo OK. Online gebruikt het bedrijf de domeinnaam . De domeinnaam is echter veel mooier. Het bedrijf probeert daarom eerst de domeinnaam te kopen. Als dit niet lukt, volgen er diverse rechtszaken, tot aan onze Hoge Raad toe. Gaos heeft plannen de domeinnaam voor een maatschappelijk doel te gaan gebruiken. Maar er is nog steeds geen actieve website. Mag dat?
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor