Pepsi gebruikt sinds 1991 haar Pepsi Globe logo. Een ronde bol met golvende vlakken in de kleuren rood wit en blauw. Sinds die tijd heeft het logo een aantal restylingen heeft ondergaan, maar met nog steeds gekleurde golvende vlakken. Volgens Forbes op positie 29 van wereld’s meest waardevolle merken. Gezien de bekendheid van het merk, is het niet verbazingwekkend dat anderen daar graag op proberen mee te liften.
Picnic heeft zich in Nederland in een keer op de kaart gezet met de parodie op de Jumbo commercial met Max Verstappen. Zoals gehoopt en gewenst, ging de campagne viraal. Dat daarmee inbreuk werd gemaakt op de portretrechten van Max werd op de koop toegenomen. Een normale campagne om een vergelijkbare naamsbekendheid te krijgen, kost een veelvoud. Omdat Max een verzilverbare populariteit heeft, volgde een rechtszaak waarbij hij 450.00 euro eiste.
Een merk moet binnen vijf jaar gebruikt worden. Zo niet dan kan het verval van dit merk worden ingeroepen. Dit kon tot voor kort alleen via een (dure) procedure bij de rechtbank. Sinds 1 juni 2018 is hiervoor een alternatief. Tegenwoordig kan iedere belanghebbende een administratieve procedure starten, om het verval van een merk in te roepen dat niet wordt gebruikt of de nietigheid van een beschrijvend merk. De kosten hiervoor zijn vrij gering.
Levi Strauss probeert zo goed mogelijk de goodwill rond haar spijkerbroeken te claimen. Het bedrijf heeft via het merkenrecht ontzettend veel visuele tekens als merk geregistreerd. Niet alleen de naam LEVI’S is vastgelegd maar ook type nummers, namen, logo’s, het rode lipje en stiksels. Dat is logisch want bijvoorbeeld het V-stiksel op de broekzak (Levi’s arcuate) is een sterk onderscheidend teken. Consumenten zien hieraan dat de broek een echte Levi’s is.
Mag je als bedrijf inhaken op het WK? Ja in principe wel, zolang dit niet in strijd is met een wettelijke regeling en er geen inbreuk wordt gemaakt op rechten van derden. Maar, gezien de grote financiële belangen doet de FIFA er natuurlijk alles aan om de goodwill van het WK exclusief te houden voor haar sponsors. Daarom heeft de FIFA weer ontzettend veel nieuwe merken (o.a. RUSSIA 2018) en modellen geregistreerd. Gebruik die niet ook geen variaties hierop en biedt geen tickets aan
Kleuren kunnen als merk functioneren. Voor menig een is de kleurcombinatie blauw- zilver voldoende om te weten dat de energydrink die daarin aangeboden wordt afkomstig is van Red Bull. Om die kleurcombinatie te beschermen heeft het bedrijf een merkregistratie ingediend van een vakje met 2 kleuren en een omschrijving. De vraag is echter of zo’n registratie wel voldoende nauwkeurig is ingediend.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor