artikelen van Abcor

Merkennieuws

Filter nieuwsartikelen op:

tax radio NL
oscar normaal gebruik advertenties in de europese unie activiteit buiten EU

Na vijf jaar moet een merk normaal worden gebruikt. Zo niet, dan kunnen derden een doorhaling starten tegen het merk. De vraag is wel: waar moet dat gebruik plaatsvinden? Als het gebruik buiten de Europese Unie gebeurt, is het dan voldoende als er in de Europese Unie hiervoor reclame wordt gemaakt? Cruciaal voor vele branches zoals bijvoorbeeld de reisbranche, verkoop onroerend goed of grote internationale events die buiten de EU plaatsvinden.

Abcor ranking IP STARS

Na de vermelding in de WTR1000, is Abcor sinds dit jaar ook opgenomen in de ranking van IP STARS. Managing IP voert jaarlijks onderzoek uit onder IE-kantoren en hun klanten in 70 landen. Op basis van deze resultaten kan een bedrijf opgenomen worden in de ranking van IP STARS.

Abcor wederom in de WTR1000 2023

Ieder jaar verschijnen ze weer, de vele rankings van merkenbureaus. Door de vele rankings is vaak door de bomen het bos niet meer te zien. Toch zijn er een paar heel belangrijke rankings voor ons kantoor, namelijk die rankings die gebaseerd zijn op beoordelingen van onze eigen klanten en collega’s wereldwijd.

cat vs catflower belang correcte waren- en dienstenomschrijving merk

Als in de Europese Unie het merk FLOWERCAT wordt aangevraagd voor onder andere handgereedschap (maar ook voor speelgoed), maakt Caterpillar daartegen bezwaar. Het bedrijf brengt een aantal merken in stelling, waaronder hun bekende logo.

Probleem (semi)beschrijvende merken

Vanuit marketing oogpunt is het aantrekkelijk om een semi-beschrijvende naam te gebruiken. Met zo’n merk is het voor de consument namelijk direct duidelijk wat de voordelen zijn van het product. Het nadeel is wel dat een beschrijvende naam niet als merk geclaimd kan worden en je daarom als bedrijf geen monopolie krijgt op het gebruik van de naam. Alleen wanneer is een naam nu beschrijvend? Waar ligt de grens?

Kerst van en voor iedereen?

Kerst is het feest van de vrede en om de liefde voor en met elkaar te vieren. Een mooie gedachte die toch eigenlijk door niemand speciaal geclaimd mag worden. Toch is het voor sommige bedrijven een business model geworden waar veel geld mee wordt verdient. Het kerstmoment pakken om een speciaal kerstproduct te lanceren maar soms ook juist iets registreren om anderen te verbieden iets vergelijkbaar te doen. Juridisch mag dit vaak alleen moet je als bedrijf afvragen, waar leg ik de grens.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor