Bedrijven gebruiken in hun logo soms elementen die verwijzen naar het land waar het bedrijf is gevestigd of de Europese Unie. Dit kan tot problemen leiden als het gaat om symbolen zoals vlaggen, staatsemblemen en waarborgtekens.
Met het vertrek van westerse bedrijven uit Rusland lijkt de deur te zijn opengezet voor merkkapers. Veel nieuwe merken lijken verdacht veel op de vertrokken bedrijven, maar zoals de nieuwe merkhouder vrijwel altijd stelt, is dat puur toeval en bestrijden ze iedere overeenstemming.
In de loop van de jaren zie je vaak dat de corebusiness van een bedrijf wijzigt. Een mooi voorbeeld hiervan is Philips. Bekend om haar lampen, televisies, audioapparatuur, koffiezetapparaten en tegenwoordig ziekenhuisapparatuur. Als besloten wordt de bedrijfsfocus te verleggen, wordt vaak het merk in licentie gegeven aan een derde om de oude producten te blijven produceren. Wie is dan aansprakelijk als er iets fout is met dit product?
Steeds meer mensen maken zich zorgen over hoe de toekomstige wereld eruit zal zien. Voor consumenten zijn duurzaamheidsclaims steeds vaker een belangrijke reden om te kiezen voor een bepaald merk. Consumenten moeten daarop kunnen vertrouwen en bedrijven die zich inspannen voor duurzaamheid, moeten worden beschermd tegen bedrijven die oneerlijk concurreren door gebruik te maken van misleidende claims. Reden voor de ACM (Autoriteit Consument & Markt) om onderzoek te doen naar misleidende claims in de kledingsector.
Nog steeds zijn er bedrijven die trachten mee te liften op de reputatie van bekende merken. Vaak wordt daarbij dan een beeldelement gebruikt wat direct de link legt naar het bekende merk. Ook als er een totaal ander woordmerk bij gebruikt wordt. Om dit soort praktijken aan te kunnen pakken, is het verstandig het logo apart als merk te registreren.
Hikvision levert wereldwijd beveiligings- en bewakingsproducten. Het bedrijf heeft een Uniemerkregistratie voor het woordmerk HIKVISION. Via de website/ online marktplaats doet Hikvision een proefaankoop. Het ontvangen product is wel van Hikvision, maar het gaat hier om parallelimport (producten bestemd voor buiten de Europese Unie met een lagere prijs).
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor