artikelen van Abcor

Merkennieuws

Filter nieuwsartikelen op:

tax radio NL
Misleidende en spookfacturen

Het blijft een onuitroeibaar kwaad, misleidende facturen en spookfacturen. Als er een merk wordt aangevraagd, ontvangt de merkhouder vaak sneller een brief of factuur van een malafide bedrijf dan van de overheid. Door het gebruik van sterk overeenstemmende logo’s kan men denken te maken te hebben met de officiële autoriteiten. Gevolg: er worden soms bedragen van ca € 2.300,- betaald voor een publicatie op een totaal nietszeggende eigen website. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de facturen van het EUOIP (dus niet te verwarren met het EUIPO).

3

New Balance heeft dit voorjaar met succes het gebruik van het logo New Burlon aangevochten in China. Het sportmerk had een vergelijkbare N op een vergelijkbare plek op de sportschoen geplaatst.

Staatssymbolen in logo’s

Bedrijven gebruiken in hun logo soms elementen die verwijzen naar het land waar het bedrijf is gevestigd of de Europese Unie. Dit kan tot problemen leiden als het gaat om symbolen zoals vlaggen, staatsemblemen en waarborgtekens.

starbucks vs stars coffee russische copycats

Met het vertrek van westerse bedrijven uit Rusland lijkt de deur te zijn opengezet voor merkkapers. Veel nieuwe merken lijken verdacht veel op de vertrokken bedrijven, maar zoals de nieuwe merkhouder vrijwel altijd stelt, is dat puur toeval en bestrijden ze iedere overeenstemming.

Productaansprakelijkheid Saeco en ook Philips?

In de loop van de jaren zie je vaak dat de corebusiness van een bedrijf wijzigt. Een mooi voorbeeld hiervan is Philips. Bekend om haar lampen, televisies, audioapparatuur, koffiezetapparaten en tegenwoordig ziekenhuisapparatuur. Als besloten wordt de bedrijfsfocus te verleggen, wordt vaak het merk in licentie gegeven aan een derde om de oude producten te blijven produceren. Wie is dan aansprakelijk als er iets fout is met dit product?

Duurzaamheidclaims in reclame

Steeds meer mensen maken zich zorgen over hoe de toekomstige wereld eruit zal zien. Voor consumenten zijn duurzaamheidsclaims steeds vaker een belangrijke reden om te kiezen voor een bepaald merk. Consumenten moeten daarop kunnen vertrouwen en bedrijven die zich inspannen voor duurzaamheid, moeten worden beschermd tegen bedrijven die oneerlijk concurreren door gebruik te maken van misleidende claims. Reden voor de ACM (Autoriteit Consument & Markt) om onderzoek te doen naar misleidende claims in de kledingsector.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor