artikelen van Abcor

Merkennieuws

Filter nieuwsartikelen op:

tax radio NL
PUMA logo PUMN: zoek de verschillen

Het blijft toch een vreemd gegeven. Soms vragen bedrijven merken aan, waarvan het overduidelijk is wat de inspiratiebron is geweest. Een kansloze exercitie, dus gek als niemand de klant hierop heeft gewezen.

Verbod nepreviews

Sinds 28 mei 2022 is het verboden om valse beoordelingen van consumenten te plaatsen bij webwinkels, marktplaatsen of social media. De wet is gebaseerd op een Europese richtlijn om consumenten online beter te beschermen. Reden: veel consumenten hechten veel waarde aan recensies over producten en diensten op het internet.

NFT: merkregistratie in de metaverse

NFT’s en metaverse staan volop in de aandacht sinds Mark Zuckerberg heeft aangekondigd zijn social media platforms om te bouwen naar een metaverse bedrijf. De metaverse is het nieuwe internet, waar alle 3D-ruimtes aan elkaar zijn gekoppeld. Deelnemers in de metaverse maken gebruik van een avatar. Een virtueel karakter, waarmee iemand met anderen communiceert, vergadert, flirt, et cetera. NFT’s, non-fungible tokens, zijn unieke, niet uitwisselbare digitaal items. NFT’s werden in eerste instantie toegepast voor digitale kunst.

Volkswagen blokt cult camper

De vorm van een product kan beschermd worden als merk. Het moet dan significant afwijken van wat er in de markt aanwezig is of heel erg bekend zijn geworden (ingeburgerd). Volkswagen vraag met succes bescherming een vormmerk aan voor de legendarische Volkswagen bus. Als er een aanvraag wordt gedaan voor het logo Cultcamper, maakt Volkswagen daar succesvol bezwaar tegen op basis van haar vormmerk.

Adidas: blote borsten en sportbh’s

Adidas stelt in een campagne voor haar sportbh’s dat borsten niet allemaal hetzelfde zijn. Adidas heeft hiervoor oog en lanceert een nieuwe lijn sportbh’s met wel 43¬ verschillende maten. Visueel wordt dit ondersteund door verschillende vrouwenborsten weer te geven (op Twitter met 24 verschillende borsten en op posters met 62 borsten en de pay-off: ‘The reasons we didn’t make just one new sports bra’).

Yoko Ono en John Lemon jenever

In 2015 starten twee jonge ondernemers Kever Genever. De jonge generatie moet aan het oer-Nederlandse drankje jenever. Vorig jaar zijn er vier kant-en-klaar mixen gelanceerd in halve liter blikken. Voor de mix met citroen, lemon, siroop en water is de naam John Lennon bedacht. Dit voorjaar valt er een sommatie op de mat namens Yoko Ono. Zij is niet gecharmeerd van dit initiatief.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor