Het is algemeen bekend dat staatssymbolen niet gebruikt mogen worden in merken. Reden: de consument kan denken dat de producten/diensten zijn goedgekeurd door de overheid. In Zwitserland is er in 2017 een wet aangenomen die nog wat verder gaat.
De uitspraak in de doorhalingszaak van Supermac tegen het merk Big Mac deed het merkenrecht in de Europese Unie op zijn grondvesten schudden. McDonald’s beriep zich in de eerder aangespannen oppositieprocedure op haar oudere merk Big Mac. Omdat dit merk ouder was dan 5 jaar, moest McDonald’s normaal gebruik overleggen. Het EUIPO vond dit onvoldoende. Gelukkig ging McDonald’s in beroep en diende aanvullende bewijzen in.
NFT’s en de Metaverse zijn volop in het nieuws. Grote vraag is: moeten merkhouders nu massaal al hun merken opnieuw gaan vastleggen voor deze producten en diensten?
Op het online platform van Amazon is een mix van advertenties te vinden. Enerzijds advertenties van producten die Amazon zelf aanbiedt, anderzijds advertenties van derden (het hybride model). Doordat de advertenties door elkaar staan, is onduidelijk of de producten nu door Amazon worden verkocht of door iemand anders. Tussen die producten van derden zitten vaak ook namaak producten.
Via de route van de Internationale registratie kunnen bedrijven makkelijk merkrechten claimen in vele landen. De grote voordelen zijn: de kosten (vrij goedkoop) en alles gaat centraal, dus het beheren van deze rechten is veel voordeliger. De afgelopen jaren zijn er weer veel landen toegetreden, waaronder Chili, Jamaica, Kaapverdië, Belize en meest recent Mauritius. Dat brengt het aantal landen waar in één keer bescherming geclaimd kan worden op 130 landen. (Bron beeld: Abcor)
Een merk is meer dan alleen een woord of een logo. Het design van een (deel van) de verpakking kan ook heel goed als herkenningsteken werken. Omdat de consument hierin een merk herkent, registreren bedrijven vaak deze tekens. Verstandig, want aanhakers liggen altijd op de loer.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor