In 2020 opent Paupsy haar deuren. Een concept store met kleding, schoenen en sieraden. Op het moment dat het merk wordt aangevraagd voor kleding en tassen, maakt PEPSI daartegen bezwaar. Bekende merken registreren hun merken vaak niet alleen voor de corebusiness, maar ook voor overige producten. Reden is enerzijds voorkomen dat andere bedrijven kunnen aanhaken bij de bekendheid van het merk, maar ook omdat deze merken vaak in licentie worden gegeven aan derden.
Om voor modelbescherming in aanmerking te komen, moet een product aan twee eisen voldoen: het moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Als het model onderdeel is van een samengesteld product, dan is er nog een extra eis. Het model moet dan zichtbaar zijn bij normaal gebruik. Maar wat is dat precies? Het Hof geeft uitsluitsel hierover aan de hand van een speciaal patroon van de onderkant van een fietszadel.
Na bijna twee jaar komt er een einde aan mijn rol als voorzitter van de BMM. Enigszins met pijn in het hart, omdat ik natuurlijk niet al mijn doelen heb bereikt. Speerpunt in mijn werk is geweest het thema erkenning. Erkenning dat Intellectueel Eigendomsrechten cruciaal zijn voor het voortbestaan van bedrijven. Maar ook erkenning vanuit de markt dat de BMM leden, de IE advocaten, de inhouse juristen en de BMM erkend gemachtigden specialisten zijn. Om zo het kaf van het koren te kunnen scheiden, mede gezien de vele boefjes die als paddenstoelen uit de grond omhoog schieten.
Na vijf jaar moet een merk normaal worden gebruikt. Zo niet, dan kunnen derden een doorhaling starten tegen het merk. De vraag is wel: waar moet dat gebruik plaatsvinden? Als het gebruik buiten de Europese Unie gebeurt, is het dan voldoende als er in de Europese Unie hiervoor reclame wordt gemaakt? Cruciaal voor vele branches zoals bijvoorbeeld de reisbranche, verkoop onroerend goed of grote internationale events die buiten de EU plaatsvinden.
Na de vermelding in de WTR1000, is Abcor sinds dit jaar ook opgenomen in de ranking van IP STARS. Managing IP voert jaarlijks onderzoek uit onder IE-kantoren en hun klanten in 70 landen. Op basis van deze resultaten kan een bedrijf opgenomen worden in de ranking van IP STARS.
Ieder jaar verschijnen ze weer, de vele rankings van merkenbureaus. Door de vele rankings is vaak door de bomen het bos niet meer te zien. Toch zijn er een paar heel belangrijke rankings voor ons kantoor, namelijk die rankings die gebaseerd zijn op beoordelingen van onze eigen klanten en collega’s wereldwijd.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor