NFT’s en de Metaverse zijn volop in het nieuws. Grote vraag is: moeten merkhouders nu massaal al hun merken opnieuw gaan vastleggen voor deze producten en diensten?
Op het online platform van Amazon is een mix van advertenties te vinden. Enerzijds advertenties van producten die Amazon zelf aanbiedt, anderzijds advertenties van derden (het hybride model). Doordat de advertenties door elkaar staan, is onduidelijk of de producten nu door Amazon worden verkocht of door iemand anders. Tussen die producten van derden zitten vaak ook namaak producten.
Via de route van de Internationale registratie kunnen bedrijven makkelijk merkrechten claimen in vele landen. De grote voordelen zijn: de kosten (vrij goedkoop) en alles gaat centraal, dus het beheren van deze rechten is veel voordeliger. De afgelopen jaren zijn er weer veel landen toegetreden, waaronder Chili, Jamaica, Kaapverdië, Belize en meest recent Mauritius. Dat brengt het aantal landen waar in één keer bescherming geclaimd kan worden op 130 landen. (Bron beeld: Abcor)
Een merk is meer dan alleen een woord of een logo. Het design van een (deel van) de verpakking kan ook heel goed als herkenningsteken werken. Omdat de consument hierin een merk herkent, registreren bedrijven vaak deze tekens. Verstandig, want aanhakers liggen altijd op de loer.
Logo’s bestaan soms alleen uit geometrische figuren, zoals lijnen, streepjes, cirkels, punten of kleurvakken. Dit maakt dat de bescherming van zo’n logo vrij beperkt is. Gevolg: het is moeilijk om vergelijkbare tekens te stoppen.
In het kader van de (inmiddels afgelaste) wereldtournee van Justin Bieber, lanceert H&M een hoodie en een tas met daarop foto’s van Justin Bieber. Al eerder kwam H&M met zo’n lijn, echter dit keer liepen blijkbaar de interne communicatie en juridische checks niet optimaal. Op Instagram meldt Justin Bieber namelijk dat hij hiervoor geen toestemming heeft gegeven. Daarna roept hij zijn fans op vooral niets te kopen, omdat het allemaal rotzooi is.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor