
GUCCI wint rechtszaak tegen Guess, maar ontvangt slechts klein deel van schade eis.
Gucci en Guess liggen al jaren
Gucci en Guess liggen al jaren
Sinds 2008 loopt er in Polen een kwestie tegen de lancering en het gebruik van het merk COOL RIVER voor eau de toilettes. Zino Davidoff maakt op basis
Sinds 2003 zijn Red Bull en The Bulldog in een juridische strijd verwikkeld over het gebruik van de naam THE BULLDOG voor een energydrank. Het oudste merk van Red BULL
De redactie van World Patent & Trademark News (WPTN) heeft merkenbureau Abcor gevraagd om namens de Benelux een stuk te schrijven over de meest prangende merkenrechtelijke kwesties in
De Engelse telefoonmaatschappij O2 heeft afgelopen week drie VZW’s (verenigingen zonder winstoogmerk) gedagvaard voor de Brusselse rechtbank. De organisaties werden gedagvaard omdat Gerolf Annemans (van Vlaams Belang) op
Apple Corps, het bedrijf van ex-Beatles Sir Paul en Ringo Star, voert al 8 jaar strijd tegen de registratie van het merk BEATLE voor rolstoelen. De nog levende
Jurjen Veldhoen start in 2005 een nieuwe brillenmerk; JUP. Een nieuw design dat zich kenmerkt door stijlvolle vormgeving met vaak een knipoog naar stijlcitaten uit het verleden. De
Merken geven een monopolie. De houder is de enige die een bepaald merk mag gebruiken en kan anderen het gebruik verbieden. Maar de aanvrager moet aangeven welke producten
Het merk VIAGUARA voor onder andere alcoholische drank en energiedrinks maakt inbreuk op het medicijn VIAGRA. De merken zouden te veel op elkaar lijken. Bovendien hebben beide producten
Talpa Radio heeft vorige week een 13-jarige brugklasser Joris Felix Klokkers uit Vinkenveen per e-mail gedagvaard in verband met het gebruik van de naam JFK. Merkrechtelijk niets mis
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Belang van tijdig actie bij merkinbreuk, merkkwesties en opposities. Voorkom omzetverlies en goodwillvernietiging. Laat klanten niet omleiden naar alternatieve producten en voorkom foute associaties in de markt bij de consument. Benelux autoriteiten zijn passief en checken niet zelf het merkenregister om te zien of er mogelijk een ouder merk bestaat, dit is de taak van de merkhouder.
Conflicten zijn nooit prettig, maar de kop in het zand steken kan leiden tot grotere negatieve gevolgen. Of het nu gaat om nieuwe overeenstemmende merken, sterk lijkende domeinnamen, parallel import of gewoon namaak dat online wordt aangeboden, niet reageren heeft niet alleen financiële gevolgen maar ook juridische gevolgen.
Daarom is het van groot belang om zo snel mogelijk actie te ondernemen als er een merkinbreuk dreigt. Als andere bedrijven merken gaan gebruiken of registreren die erg lijken op uw merk, dan heeft dit een aantal gevolgen. Het heeft een financieel gevolg: consumenten worden zo bijvoorbeeld online omgeleid naar alternatieve producten, waardoor er omzet wordt misgelopen. En anderzijds een negatieve invloed op de waarde van de goodwill. Mogelijke negatieve publicaties van het andere merk heeft ook zijn weerslag op het eigenmerk omdat de consument kan denken datd e merken aan elkaar gelieerd zijn. Grijp daarom tijdig en voorkom dat uw merkenrechten aangetast worden. Echter, check wel eerst of u wel in uw recht staat. Hou daarnaast rekening dat bij gerechtelijke procedures de verliezende partij veroordeeld kan worden in de gehele proceskosten.
Bij nieuwe merkaanvragen is het mogelijk formeel hiertegen bezwaar te maken via een zogenaamde oppositieprocedure. Merkhouder krijgen automatisch en tijdig (via de merkbewaking) bericht als er een bezwaarlijk overeenstemmend merk wordt aangevraagd. Alleen als een oudere merkhouder hier op tijd en terecht bezwaar tegen maakt, zullen de Benelux merkautoriteiten het merk weigeren in te schrijven. De merkautoriteiten checken dus zelf niet het register of er mogelijk een ouder bezwaarlijk merk is. Dat is een taak voor de merkhouder zelf. Bij niet (tijdig) reageren wordt aangevraagde merk gewoon ingeschreven en kan dit alleen verwijderd worden via een duurdere (vaak gerechtelijke) procedure.
Het kan natuurlijk ook zo zijn, dat de organisatie sneller groeit dan verwacht was. Als er expansie is naar het buitenland, check dan eerst of het merk daar nog wel beschikbaar is (via merkonderzoek) voordat er investeringen gedaan worden. Zo ja, registreer dan direct het merk en de bijbehorende domeinnamen om conflicten (of naamswijziging) te voorkomen.
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor
Frambozenweg 109-111
Postbus 2134
2301 CC LEIDEN
Tel: 071-5763116
Fax: 071-5768947
E-mail: info@abcor-ip.com
Bezoekadres Zuid Nederland
Spoorlaan 460
5038 CH TILBURG
Bezoekadres België
Rubensstraat 104/59
TURNHOUT 2300
Abcor is lid van de volgende branche- en kwaliteitsorganisaties: Benelux Vereniging van Merken- en Modellenrecht, International Trademark Association, Vereniging voor Reclamerecht.