FULECO, de nieuwe mascotte voor het WK voetbal in 2014 in Brazilië en goodwillbescherming (en de missers) door de FIFA.

FULECO

Ieder groot toernooi of evenement heeft tegenwoordig zijn eigen mascotte/ een stripfiguurtje/ een character. Handig in het kader van merchandising. Zo ook, het WK-voetballen in Brazilië in 2014. Het character is dit keer een geel/blauw gordeldier en het beestje heeft de naam FULECO gekregen. Maar heeft de FIFA dit keer alles wel dicht getimmerd?

 

De bevolking van Brazilië kon de afgelopen maanden stemmen op een van de namen voor het character: FULECO, ZUZESCO en AMIJUBI. In totaal hebben ruim 1,7 miljoen Brazilianen hun stem online uitgebracht. FULECO won met grote overmacht (48% van de stemmen). Vraag is natuurlijk altijd, hoeft heeft de organisatie (FIFA) nu alles dichtgetimmerd, vooral bij een dergelijk groot evenement en het tijdsframe van drie maanden om tot de keuze te komen.

Een check in het merkenregister laat zien dat de eerste merkregistraties gedaan zijn begin september via Frankrijk. De namen die in eerste instantie zijn voorgesteld FULECO, ZUZESCO en AMIJUBI zijn zowel als woordmerk als in combinatie met het character (het stripfiguurtje) aangevraagd voor een hele brede range van producten. Gezien de aanvraagtijd (september afgelopen jaar) zou dit wel eens vlak voor de lancering kunnen zijn. Alle merken zijn aangevraagd op naam van een advocatenkantoor (en begin oktober overgedragen aan de FIFA).

Op zich is het wel slim de namen in eerste instantie te registreren via een derde. Notoire merk- en domeinnaaminbreukmakers controleren namelijk dagelijks de online registers om als eerste te weten te komen wat de nieuwe namen zijn voor grote evenementen. Snel proberen ze dan in bepaalde landen alsnog merken te registreren en vooral identieke domeinnamen vast te leggen. Door een nieuwe naam te registreren via een derde (een advocatenkantoor), hoef de FIFA niet direct alles in een keer bloot te geven.

Om de rechten van het character te beschermen, zijn er (zo lijkt het) vooral merkrechten geregistreerd. Met inroeping van de prioriteit kan de bescherming met terugwerkende kracht uitgebreid worden naar alle landen wereldwijd, zodat deze rechten goed geclaimd zijn. Daar gaan de merkkapers dus achter het net vissen. Maar is dit alles? Tegenwoordig worden namelijk mascottes/ characters ook vaak geregistreerd als Europees model, dat werkt namelijk prima als vangnet om aanhakend ander gebruik aan te pakken. Een bijkomend voordeel is, dat een character daarbij vaak in meerdere standen getoond kan worden in plaats van in een stand (zoals bij een merk). De FIFA heeft deze route niet gevolgd (of niet over nagedacht)/

Dan natuurlijk even de online kant, hoe zit het met de domeinnamen en social media. FULECO.COM en FULECO.NET zijn al geregistreerd. Toevallig (?) aangevraagd door twee verschillende Braziliaanse personen een week na de registratie en de bekendmaking van de eerste namen. Het lijkt erop dat de FIFA ook dit over het hoofd heeft gezien bij de bescherming van haar rechten.

En hoe is dit gegaan in Nederland? Heel toevallig is de naam FULECO.NL gisteren aangevraagd, net toevallig op de van het persbericht van de FIFA. De domeinnaam is dit keer aangevraagd door The Typocompany. Blijkbaar hecht de FIFA niet te veel waarde aan de domeinnamen. Niet alleen FULECO is niet geregistreerd, ook domeinnamen zoals WKVOETBAL2014 zijn niet geregistreerd door de FIFA, maar wel door vage organisaties met een Gmail account (zodat zij minder makkelijk te traceren zijn). Ook het Facebook account is niet in het bezit van de FIFA. FULECO Pinterest lijkt wel geregistreerd te zijn voor het WK voetbal in Brazilië.

Conclusie: Opmerkelijk is, dat zelfs bij de FIFA er nog steeds alleen gedacht wordt aan de traditionele wijze van goodwill bescherming (merkrechten claimen) en dat er verder niemand wat meer preventief vooruit denkt. Domeinnamen claim je voor een paar euro per jaar. Het onlinestuk is dus snel en vooral goedkoop dicht te timmeren. Eigenlijk onbegrijpelijk dat dit niet vooraf gedaan is voordat de FIFA met de namen de publiciteit in gaat. Natuurlijk kan de FIFA (via haar advocaten) sommaties gaan versturen en procedures starten om bepaalde domeinnamen terug te halen, alleen zijn de kosten daarvan een veelvoud ten opzichte van het preventief vastleggen. Goodwill bescherming is strategie en meer dan alleen een merk vastleggen, zeker in de online-wereld waarin we tegenwoordig leven.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje