Merkenmanagement en social media – de gevaren van struisvogelpolitiek

Merkenmanagement en social media – BP en de gevaren van struisvogel politiek

Merkenmanagement is meer dan alleen het beheer van de merkenportefeuille. Het is de leidraad voor online communicatie waarbij de rol voor social media niet langer gebagatelliseerd kan worden. Mooi voorbeeld hiervan is de kwestie rond de olieramp in de Golf van Mexico en de rol die BP hierin speelt. Na de ramp zoeken steeds vaker mensen een uitlaatklep voor hun ongenoegens. Een van deze mensen heeft daarom het nep Twitter-account @bpglobalpr opgezet. Het account is in korte tijd (ca 3 weken) ongelofelijk populair geworden (momenteel meer dan 160.000 volgers, meer dan 15 keer zo groot als het officiële BP Twitter-account). De eerste boodschap begon op 19 mei met “We regretfully admit that something has happened of the Gulf Coast. More to come” en daarna barste het los.

BP heeft tot heden niet ingegrepen omdat het volgens haar duidelijk is dat het hier gaat om een parodie (wat geen inbreuk is onder de richtlijnen van Twitter). Of dat echt zo is, betwijfel ik, doe de test op het eind van dit bericht (wat is fake en wat is echt). Het grote gevaar is namelijk dat als de Tweets dusdanig sterk op elkaar gaan lijken het totaal onduidelijk wordt wat nu wel of niet meer namens de merkhouder gecommuniceerd wordt.

Belangrijk is je te realiseren dat dit een typisch voorbeeld is van hoe om te gaan met negatieve berichtgeving. Vaak zie je dat derden dan direct domeinnamen en social media accounts (als Twitter, Facebook etc) registreren om lucht te geven aan hun frustraties. Merkrechtelijk is het daarom aan te raden hierop te anticiperen en van te voren met een expert door te nemen onder welke termen en namen derden actief zouden kunnen worden. Door van te voren zo’n lijst te maken, hobbel je niet achter de feiten aan. Sterker je zou dit dan actief kunnen inzetten om gericht hierop te anticiperen. Dat lijkt mij nog altijd beter dan (zoals nu) de kop in het zand te steken.

Of het duidelijk is dat het om een parodie gaat, mag je zelf beoordelen. Zie hier 10 reacties welke 5 zijn van BP in het kader van damage control?
1. “What the hell did we do to deserve this?”
2. “Are people mad at us for drilling in the ocean? Maybe God shouldn’t have put oil there in the first place.”
3. “We will fix it. I guarantee it. The only question is we do not know when.”
4. “The environmental impact of this disaster is likely to have been very, very modest.”
5. “Here’s the thing: we made $45 million A DAY in profits in 2009. This really isn’t a big deal.”
6. “Catastrophe is a strong word, let’s all agree to call it a whoopsie daisy.”
7. “There’s no one who wants this thing over more than I do. I’d like my life back.”
8. “The Gulf of Mexico is a very big ocean. The amount of oil and dispersant we are putting into it is tiny in relation to the total water volume.”
9. “You don’t go drilling 5,000 feet underwater with the tools you want, you do it with the tools you have.”
10. “We will only win this if we can win the hearts and minds of the local community. It’s a big challenge.”
Fake zijn de nummers: 2, 5, 6 en 9

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje