Olympische Sporthelden – het beschermen van je eigen naam en veiligstellen van de goodwill: the story of USAIN BOLT, ROGER FEDERER en Golden Vliegende Hollander EPKE ZONDERLAND

Bekende sporters als merk: Usain Bolt

Sportprestaties op de Olympische Spelen zijn even wereldnieuws. Sporters zijn of worden iconen. Leuk om naar te kijken, maar aan iconen zit ook een zakelijke kant. Daarom proberen veel grote sporters typische eigenaardigheden of bijzonderheden van zichzelf als merk vast te leggen.
 

Usain Bolt heeft de wereld weer versteld doen staan na zijn supersprint op de 100 meter. Naast sprinten is Usain Bolt ook een mooi voorbeeld van hoe sporters zichzelf kunnen promoten. Niet alleen de naam USAIN BOLT is een begrip, ook zij n typische “To Di World” pose is net zo herkenbaar als zijn naam. Volgens het blad Forbes, vermarkt Usain Bolt zijn bekendheid uitermate goed. Met zijn deals met Puma (denk aan de kledinglijn), VISA en Hublot houdt Usain een kleine 15 miljoen per jaar over. Reden genoeg om alles goed vast te leggen. Alleen in de Europese Unie heeft Usain op vele manieren alles proberen te claimen (in totaal in negen registraties). Niet alleen de naam USAIN BOLT is als merk vastgelegd maar ook zijn handtekening, BOLT TO THE WORLD, USAIN BOLT … OF LIGHTNING en natuurlijk zijn bijzondere pose “To Di World”.

Ook verliezend tennis grootheid Roger Federer heeft zo zijn commerciële waarde proberen te beschermen. Enerzijds is de naam ROGER FEDERER geregistreerd als woordmerk maar daarnaast ook de combinatie van de letters RF, zijn handtekening en de naam (alle drie in een registratie). De logica van deze laatste registratie ontgaat mij enigszins, maar daar zal ook vast een reden voor zijn (de lossen handtekening en de losse initialen lijken op het eerste gezicht logisch).

Grote sportmensen, iconen, proberen dus tijdig typische aspecten die aan de persoon gekoppeld zijn te beschermen als merk. Maar hoe staan wij nuchtere Nederlanders hier nu in. Hoe doet onze Golden vliegende Hollander Epke Zonderland het eigenlijk? Een snelle check in het register laat zien dat Epke hier niet mee bezig is geweest. Focus was de Olympische Spelen en niet het vercommercialiseren van zijn naam. Er is dan ook geen merkregistratie van Epke, wel trouwens van een andere Zonderland, namelijk ALICE IN ZONDERLAND (voor allemaal textiel producten).
 

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje