Usain Bolt heeft de wereld weer versteld doen staan na zijn supersprint op de 100 meter. Naast sprinten is Usain Bolt ook een mooi voorbeeld van hoe sporters zichzelf kunnen promoten. Niet alleen de naam USAIN BOLT is een begrip, ook zij n typische “To Di World” pose is net zo herkenbaar als zijn naam. Volgens het blad Forbes, vermarkt Usain Bolt zijn bekendheid uitermate goed. Met zijn deals met Puma (denk aan de kledinglijn), VISA en Hublot houdt Usain een kleine 15 miljoen per jaar over. Reden genoeg om alles goed vast te leggen. Alleen in de Europese Unie heeft Usain op vele manieren alles proberen te claimen (in totaal in negen registraties). Niet alleen de naam USAIN BOLT is als merk vastgelegd maar ook zijn handtekening, BOLT TO THE WORLD, USAIN BOLT … OF LIGHTNING en natuurlijk zijn bijzondere pose “To Di World”.
Ook verliezend tennis grootheid Roger Federer heeft zo zijn commerciële waarde proberen te beschermen. Enerzijds is de naam ROGER FEDERER geregistreerd als woordmerk maar daarnaast ook de combinatie van de letters RF, zijn handtekening en de naam (alle drie in een registratie). De logica van deze laatste registratie ontgaat mij enigszins, maar daar zal ook vast een reden voor zijn (de lossen handtekening en de losse initialen lijken op het eerste gezicht logisch).
Grote sportmensen, iconen, proberen dus tijdig typische aspecten die aan de persoon gekoppeld zijn te beschermen als merk. Maar hoe staan wij nuchtere Nederlanders hier nu in. Hoe doet onze Golden vliegende Hollander Epke Zonderland het eigenlijk? Een snelle check in het register laat zien dat Epke hier niet mee bezig is geweest. Focus was de Olympische Spelen en niet het vercommercialiseren van zijn naam. Er is dan ook geen merkregistratie van Epke, wel trouwens van een andere Zonderland, namelijk ALICE IN ZONDERLAND (voor allemaal textiel producten).