Daarnaast wordt het gebruik van algemene termen aangepakt. Vanaf heden moet duidelijk en nauwkeurig worden aangegeven waarvoor een merk wordt aangevraagd. Dit geldt ook voor al geregistreerde merken. In het verleden kon een Europees merk aangevraagd worden voor de hoofdstukomschrijving. Hiermee kreeg een bedrijf bescherming voor alle producten die hieronder vielen. Bedrijven krijgen zes maanden de tijd om dit aan te passen. Als dit niet gedaan wordt, kan het gevolg hiervan zijn dat het geregistreerde merk niet meer rechtsgeldig gebruikt wordt en doorgehaald kan worden.
Tevens vervalt de eis van grafische weergave. Hierdoor kunnen in principe ook niet-grafische tekens, zoals filmpjes, halogrammen, geurmerken, geluidsmerken (zoals de schreeuw van de leeuw van MGM) en tastmerken als merk worden aangevraagd. Binnen drie jaar moet de nieuwe richtlijn ook in de Benelux geïmplementeerd zijn. Voor meer informatie: vraag onze speciale nieuwsbrief aan over de gevolgen van de nieuwe richtlijn.