Leuk aan deze zaak is dat het niet alleen gaat om de letters, het woord zelf, maar ook om de opmaak (het design) en de plaats waar het merk gebruikt wordt. C&A stelt zich op het standpunt dat het natuurlijk geen inbreuk is. Best wel logisch als je bedenkt dat C&A winkels heeft in heel Europa en de schatting ca 1/3 van de hele mannenkleding lijn hiervan gebruik maakt (schatting G-Star). Verbod zou dan een miljoenenstrop zijn.
G-Star speelt het spel goed. Eerst stelt het dat het een bekend merk is, dat is slim want dan wordt inbreuk eerder aangenomen en is verwarring niet vereist. Aanhaken bij die bekendheid is dan al voldoende voor de inbreuk. G-Star overlegt diverse onderzoeken en eerdere uitspraken om dit te onderbouwen.
Dan komen de onderzoeken naar hoe consumenten het teken interpreteren/ lezen. Consumenten lezen het teken niet als een letterafkorting maar meestal als D-STAR. Dat komt met name door de opmaak. Het teken is namelijk zo vormgegeven dat er een afstand wordt gecreëerd tussen de letter D en de letters STR. Dit gebeurd door bijvoorbeeld de D in een cirkel te plaatsen of door de poot van de letter D weg te laten waardoor de letter D die niet direct meer herkenbaar is als D. hierdoor wordt de nadruk gelegd op de letters STR en “lezen” consumenten dit als STAR.
Door het deel STR als STAR te lezen is er auditieve overeenstemming tussen de merken G-STAR en DSTR. Natuurlijk stelt C&A dat het element alleen maar decoratief gebruikt wordt. Dat argument wordt ook van tafel geveegd. Het teken DSTR maakt vaak een prominent deel uit van het ontwerp en daarnaast staat het (soms) ook als neklabel. Daardoor zal de consument het juist wel als onderscheidingsteken zien. Volgt dus een verbod voor de kleding waar er ruimte is tussen de D en STR. De Tshirts waar de letters gewoon achter elkaar staan, vallen niet onder de inbreuk omdat het publiek dit niet als D-STAR zal lezen.
De kledinglijn die ontworden is, is gebaseerd op de Urban stijl. Daar is nadrukkelijk wel aangehaakt bij de lijn die G-STAR maakt. Op zich mag dat wel want concurrentie is alleen maar goed voor consumenten. Echter er is dus duidelijk wel een grens. Als je ook bij het merk probeert aan te haken, dan wordt die grens overschreden. Dat gaat dus niet alleen om het woord sec, maar met nam ook om het toegepaste design. Opzoeken van grenzen mag, maar pas wel op om die grens niet te overschrijden.