artikelen van Abcor

Merkennieuws

Filter nieuwsartikelen op:

tax radio NL
Vloggen over gratis Botox behandeling - Reclamecode Social Media

Mascha Feoktistova is een bekende vlogger (haar Beautygloss heeft ruim 500.00 volgers). Op YouTube plaatst ze een videoverslag over haar Botox behandeling. Eerst zegt Mascha dat ze die haarzelf cadeau wilt doen, maar op het eind zegt ze: “Ik zei Jani [de arts] van alle mensen, als ik het zou doen dan zou ik het bij jou doen, hij is gewoon best-of-the-best, docters.inc is heel professioneel… ik heb het uiteindelijk van hem cadeau gekregen, super lief, maar was niet verder afgesproken.” De film is uitsluitend op YouTube te zien en onder de video staat een tekst dat Mascha de behandeling uiteindelijk cadeau heeft gekregen. Er volgt een klacht.

Inbreuk op Scotch & Soda donsjas	- auteursrecht of modellenrecht

Scotch & Soda brengt sinds 2012 donsjassen op de markt. Als Esprit in 2015 een vergelijkbare jas lanceert in een aantal EU-landen, maakt Scotch hiertegen bezwaar op basis van haar auteursrecht (er is geen EU-modelregistratie aangevraagd). Esprit stopt met de verkoop in Nederland, is bereid een schadevergoeding te betalen voor de verkoop in Nederland, maar niet voor heel Europa.

Productfotografie vogelvrij?

Vorig jaar heeft de rechter een interessante uitspraak gedaan over het gebruik van stockfoto’s. Vrijwel altijd worden (stock) foto’s beschermd op basis van het auteursrecht. De basis regel is, dat het hier moet gaan een eigen intellectuele schepping. Kort door de bocht, dat de maker creatieve keuzes heeft moeten maken. Dat is vrijwel altijd zo gezien de compositie, standpunt, belichting etc, maar geldt dit nu ok voor productfotografie? Nee vond een autobedrijf dat een natuurgetrouwe foto (close-up) van een temperatuurmeter in een auto gebruikte. De foto was van een stockbureau en die wilde voor dit gebruik een vergoeding ontvangen van € 3.200,-.

Spookfacturen- boefjes in de bak

Spookfacturen blijven een onuitroeibaar kwaad in ons vakgebied. Niet alleen in Nederland maar in heel Europa steekt dit kwaad de kop op. Belangrijk is wel, dat bedrijven zich melden als zij erin trappen (bij bijvoorbeeld de nationale fraude helpdeks info@fraudehelpdesk.nl). Pas dan wordt voor iedereen duidelijk hoe groot de schade werkelijk is. Gelukkig wordt er af en toe ook een succesje geboekt.

Valse reviews - hoe om te gaan met fake reviews

Voor consumenten zijn reviews van groot belang. Op basis daarvan worden opdrachten geplaatst, overnachtingen of etentjes geboekt etc. Het succes van websites als booking.com, airbnb.nl en iens.nl is voor een groot deel hieraan te danken. In een wereld vol met nepnieuws, is het natuurlijk niet gek dat er ook valse reviews (fake reviews) gemaakt worden. Negatieve fake reviews kunnen zeer schadelijk zijn voor het bedrijf, maar wat is daar tegen te doen? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC-kranten.)

Apple versus Pear technology - aanhaken bij bekend merk

Merken met een hoge reputatie kunnen sneller optreden tegen merken die proberen aan te haken bij die reputatie. Maar hoe ver reikt die bescherming? Al vele jaren is APPLE een van de meest waardevolle merken ter wereld. Het merk staat al ruim 35 jaar bekend als innovatief en heeft een uitstekende reputatie. Het logo (de appel met de bite) is een onderscheidingsteken dat overal op terugkomt (denk maar aan de iPhone en iPad). Als Pear Technologies uit China bescherming aanvraagt voor een gestileerde peer voor ICT softwareproducten, maar Apple hiertegen bezwaar.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor