Per 1 april zijn Mirjam de Werd en Frank Schouten het team in Leiden komen versterken. Mirjam de Werd is haar carrière begonnen bij een merkenbureau, waarna zij overstapte naar de industrie. Zij heeft zeven jaar in-house gewerkt bij Danone (beheer IP portfolio AsiaPacific) en daarna twee jaar als in-house IP Legal Counsel bij TV Entertainment Reality Network (nieuwe Tv-zender). Frank heeft de afgelopen vijftien jaar gewerkt bij diverse grotere en kleine merkenkantoren (waaronder VO Patents & Trademarks/ Houthoff Buruma Amsterdam/ Merkenbureau Keesom & Hendriks).
Trine Andersen ontwerpt in 2012 de Wire Basket. Omdat ze in loondienst werkt, komen de IE rechten die ontstaan als ontwerpster toe aan het bedrijf (Ferm Living). De vraag is: komt aan zo’n stalen metalen mand auteursrechten toe? In principe valt er in Nederland ontzettend veel onder het auteursrecht. Dat geldt ook voor voorwerpen van toegepaste kunst. De grens ligt bij vormen die zo banaal en triviaal zijn dat er geen creatieve keuzes meer zijn aan te wijzen.
Het modellenrecht is vrij ideaal om de vormgeving van producten te claimen. Echter het recht heeft wel zijn beperkingen. Zo kunnen onderdelen van een samengesteld voorwerp niet worden geclaimd via het modellenrecht. De gedachtegang hierachter is dat delen van een apparaat die niet zichtbaar zijn, gewoon vervangen moeten kunnen worden. De fabrikant kan alleen die delen claimen die wel zichtbaar zijn via het modellenrecht. Echter waar ligt de scheiding?
Drinkopoly is een bijzonder bordspel. Het doel is drinken met vrienden. Het spel is telkens een unieke ervaring, ‘omdat je de vorige keer gewoon niet meer herinnert’. Ook het logo refereert hieraan. Hierop zien we een drinkend stel, waarvan een persoon laveloos op de grond ligt. Als voor het logo DRINKOPOLY Europese bescherming wordt aangevraagd, start Hasbro (de producent van Monopoly) een procedure hiertegen.
Na deel 1 (naamcreatie), deel 2 (ideebescherming) en deel 3 (vormgeving en design) is dit voorjaar deel 4 gelanceerd (reclame) van de eBook serie IE in Bedrijf, waar wij als co-auteur aan meeschrijven. We staan in dit deel stil bij de regels over misleidende en vergelijkende reclame, het gebruik van andermans merk in reclame, portretten en BN'ers, online reclame en ambush marketing. De werkgids is gemaakt voor niet IE-juristen, designers en MKB-ondernemers. Het boek is in hard copy te koop bij BOL.COM, maar ook GRATIS te downloaden via de website www.ie-inbedrijf.nl.
Bedrijven proberen op alle mogelijke manier de goodwill van een bedrijf te claimen en te beschermen. Technische uitvindingen worden veilig gesteld via octrooien. Namen, logo’s, deuntjes en andere onderscheidingstekens (tot hele winkelinrichtingen aan toe) via het merkenrecht en vormgeving via het modellenrecht en het auteursrecht. Het claimen is de eerste stap, handhaven het vervolg. Wat te doen als iemand anders met jouw rechten aan de haal gaat? Kies je voor een sommatie of is humor mogelijk een alternatief? Belangrijk hierbij is dat er geen standaard reactie is bij inbreuken. Ook al heb je al je rechten goed geclaimd, soms is het verstandig stil te zitten of juist met humor (en positief) hierop te reageren. Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC-kranten.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor