artikelen van Abcor

Merkennieuws

Filter nieuwsartikelen op:

tax radio NL
Een merk wordt aangevraagd voor bepaalde producten en/of diensten. Sommige klanten willen het merk dan ook aanvragen voor reclame, omdat ze voor deze producten reclame willen maken. Dat is onzinnig. Als je bescherming krijgt voor een product, dan mag je daarvoor gewoon reclame gaan maken en je mag het ook gewoon verkopen.
Merken zijn veel meer dan alleen een logo of naam. Ook vormen, geluiden of de vormgeving van een verpakking kunnen als merk worden geregistreerd. Hierdoor krijgt de eigenaar het exclusieve recht om dat teken te gebruiken. Maar hoe ver reikt die bescherming precies?
De Tour de France is een van de bekendste wielerspektakels ter wereld. Logisch dat de organisatie hierachter (STF) niet alleen de naam TOUR DE FRANCE heeft vastgelegd als merk, maar ook allerlei andere uitingen (logo’s, de bolletjestrui et cetera). STF probeert al jaren aanhakend gebruik aan te pakken, maar vaak zonder succes.
Calve pindakaas reclame
Unilever vindt het belangrijk dat de ingrediënten van haar producten duurzaam worden geteeld. Zij heeft daarvoor een eigen duurzaam landbouwprogramma ontwikkeld. Omdat de pindaleveranciers hieraan voldoen, staat op de voorkant van de Calvé pindakaas pot het logo “Wij gebruiken duurzaam geteelde pinda’s”. Aan de achterkant bij de ingrediënten is een QR-code te vinden voor nadere informatie over het landbouwprogramma. Grote vraag: mag dit, want een duurzaamheidsclaim moet aan speciale eisen voldoen? Iedere duurzaamheidsclaim moet namelijk duidelijk, specifiek, juist en ondubbelzinnig zijn.
Wibra-Bloemen-Lego
Lego maakt speelgoed voor alle leeftijden. Zo is de LEGO Botanical Collection, een modulair bouwsysteem om bloemen te maken, specifiek gericht op volwassenen. Niet alleen het merk LEGO is geregistreerd voor speelgoed, LEGO heeft tevens de diverse bouwstenen als model vastgelegd.
Sinds 1935 verkoopt L’Oreal wereldwijd huidverzorgingsproducten onder het merk LANCÔME. Als het nieuwe cosmeticamerk NINÔME wordt gelanceerd (onder andere via de socialmediakanalen van fotomodel Kim Feenstra), eist L’Oreal een verbod.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor