artikelen van Abcor

Merkennieuws

Filter nieuwsartikelen op:

tax radio NL
Bedrijven gebruiken vaak logo’s om producten/diensten te promoten. Consumenten zien dit als een herkenningsteken. Daarom is het verstandig hiervoor merkbescherming te claimen. Echter, de realiteit is dat logo’s evolueren. Dat er om de paar jaar een kleine restyling is. Moet dan steeds voor ieder nieuw logo opnieuw een registratie worden aangevraagd? Nee, niet altijd, alleen is het wel slim dit te doen als het onderscheidend vermogen wordt aangetast.
rituals geurstokjes Aldi
Rituals Cosmetics lanceert in 2019 een nieuwe lijn geurstokhouders. Om de unieke vorm van dit product te beschermen, wordt er direct een Uniemodel aangevraagd.
Dinosaurus Chocosaurus
Met een merk krijgt een bedrijf een monopolie op het gebruik daarvan. Als een ander bedrijf een vergelijkbare naam aanvraagt om identieke producten te lanceren, zijn er diverse procedures om dit te bestrijden. Een vrij goedkope manier is om bij de merkautoriteiten bezwaar te maken, zodat het merk wordt geweigerd (de zogenaamde opposities).
Een online uiting is in principe wereldwijd te zien. Als een bedrijf een merk van de concurrent gebruikt om zijn eigen producten te promoten dan is dat vaak merkinbreuk. Om te beoordelen welke rechter de zaak mag beoordelen zijn er dan twee opties. De plaats waar gedaagde woont (of het bedrijf is gehuisvest) of de plek waar de schade zich voordoet/ inbreuk plaatsvindt.
CHAT-GPT-Verweerder
Een opmerkelijke merkenzaak bij de Benelux-autoriteiten: kan Chat GPT een merkhouder vertegenwoordigen? Een kritisch kijkje op het verweer tegen Penguin Books en de juridische implicaties van AI in merkenprocedures.
logo tiktok
De invloed van influencers is niet te onderschatten. Uit onderzoek blijkt dat een derde van de jongeren producten koopt omdat die zijn aangeraden door een influencer. In video’s moet daarom duidelijk zichtbaar en hoorbaar zijn dat het gaat om reclame. Zo niet, dan kan er een boete volgen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor