
Google Adwords: Practicomfort maakt inbreuk op merkrechten OTOLIFT
Het Europese Hof heeft bepaald dat het gebruik van een merk als Adwords is toegestaan zo lang de herkomstfunctie
Het Europese Hof heeft bepaald dat het gebruik van een merk als Adwords is toegestaan zo lang de herkomstfunctie
Veel bedrijven denken dat de inschrijving van de bedrijfsnaam bij de KvK voldoende rechten geeft. Dat is dus vaak niet het geval. Een ouder overeenstemmend merkrecht kan namelijk problemen opleveren.
Veel bedrijven denken dat de inschrijving van de bedrijfsnaam bij de KvK voldoende rechten geeft. Dat is dus vaak niet het geval. Een ouder overeenstemmend merkrecht kan namelijk problemen opleveren.
Haribo maakt sinds 1967 winegums in de vorm van een beer. De snoepjes worden onder het merk GOLD BEARS in zakken verkocht. Op de
The Ivy Bar in Glasgow krijgt na zes jaar een sommatie om haar naam aan te passen. De naam maakt namelijk inbreuk op de bekende Ivy Bar uit Londen. De
Het valt niet altijd mee om een merk goed en zonder problemen in de markt te zetten. Het Chinese autobedrijf Qoros Automotive kan hier over meepraten toen zij hun merk
Het historische bier KWAK wordt geserveerd in een heel apart glas in een houten glashouder. Brouwerij Bosteels heeft een lijntekening van het glas in de houder als beeldmerk laten registreren.
Talpa wil stappen ondernemen om de gemeente Hollands Kroon te verbieden om nog langer gebruikt te maken van het logo met de hand waarin een microfoon zit met daaronder de
Apple heeft het begrip APPSTORE al in 2006 als merk vastgelegd om aanhakend gebruik tegen te gaan. In 2008 lanceerde Apple de eerste App Store, waar programma’s voor de iPhones,
Afgelopen week schreeuwde krantenkoppen dat Apple in Mexico een rechtszaak had verloren en dat het merk iPhone in gevaar was. Reden was een ouder merk iFone van een Mexicaanse telecommunicatiebedrijf.
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Belang van tijdig actie bij merkinbreuk, merkkwesties en opposities. Voorkom omzetverlies en goodwillvernietiging. Laat klanten niet omleiden naar alternatieve producten en voorkom foute associaties in de markt bij de consument. Benelux autoriteiten zijn passief en checken niet zelf het merkenregister om te zien of er mogelijk een ouder merk bestaat, dit is de taak van de merkhouder.
Conflicten zijn nooit prettig, maar de kop in het zand steken kan leiden tot grotere negatieve gevolgen. Of het nu gaat om nieuwe overeenstemmende merken, sterk lijkende domeinnamen, parallel import of gewoon namaak dat online wordt aangeboden, niet reageren heeft niet alleen financiële gevolgen maar ook juridische gevolgen.
Daarom is het van groot belang om zo snel mogelijk actie te ondernemen als er een merkinbreuk dreigt. Als andere bedrijven merken gaan gebruiken of registreren die erg lijken op uw merk, dan heeft dit een aantal gevolgen. Het heeft een financieel gevolg: consumenten worden zo bijvoorbeeld online omgeleid naar alternatieve producten, waardoor er omzet wordt misgelopen. En anderzijds een negatieve invloed op de waarde van de goodwill. Mogelijke negatieve publicaties van het andere merk heeft ook zijn weerslag op het eigenmerk omdat de consument kan denken datd e merken aan elkaar gelieerd zijn. Grijp daarom tijdig en voorkom dat uw merkenrechten aangetast worden. Echter, check wel eerst of u wel in uw recht staat. Hou daarnaast rekening dat bij gerechtelijke procedures de verliezende partij veroordeeld kan worden in de gehele proceskosten.
Bij nieuwe merkaanvragen is het mogelijk formeel hiertegen bezwaar te maken via een zogenaamde oppositieprocedure. Merkhouder krijgen automatisch en tijdig (via de merkbewaking) bericht als er een bezwaarlijk overeenstemmend merk wordt aangevraagd. Alleen als een oudere merkhouder hier op tijd en terecht bezwaar tegen maakt, zullen de Benelux merkautoriteiten het merk weigeren in te schrijven. De merkautoriteiten checken dus zelf niet het register of er mogelijk een ouder bezwaarlijk merk is. Dat is een taak voor de merkhouder zelf. Bij niet (tijdig) reageren wordt aangevraagde merk gewoon ingeschreven en kan dit alleen verwijderd worden via een duurdere (vaak gerechtelijke) procedure.
Het kan natuurlijk ook zo zijn, dat de organisatie sneller groeit dan verwacht was. Als er expansie is naar het buitenland, check dan eerst of het merk daar nog wel beschikbaar is (via merkonderzoek) voordat er investeringen gedaan worden. Zo ja, registreer dan direct het merk en de bijbehorende domeinnamen om conflicten (of naamswijziging) te voorkomen.
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor
Frambozenweg 109-111
Postbus 2134
2301 CC LEIDEN
Tel: 071-5763116
Fax: 071-5768947
E-mail: info@abcor-ip.com
Bezoekadres Zuid Nederland
Spoorlaan 460
5038 CH TILBURG
Bezoekadres België
Rubensstraat 104/59
TURNHOUT 2300
Abcor is lid van de volgende branche- en kwaliteitsorganisaties: Benelux Vereniging van Merken- en Modellenrecht, International Trademark Association, Vereniging voor Reclamerecht.