Appels met peren vergelijken – aanhaken bij bekend merk
Merken met een hoge reputatie kunnen sneller optreden tegen merken die proberen aan te haken bij die reputatie. Maar hoe ver reikt die bescherming? Al vele jaren is APPLE een
Tijdig actie bij merkinbreuk, merkkwesties en opposities, voorkom omzetverlies en goodwillvernietiging
Belang van tijdig actie bij merkinbreuk, merkkwesties en opposities. Voorkom omzetverlies en goodwillvernietiging. Laat klanten niet omleiden naar alternatieve producten en voorkom foute associaties in de markt bij de consument. Benelux autoriteiten zijn passief en checken niet zelf het merkenregister om te zien of er mogelijk een ouder merk bestaat, dit is de taak van de merkhouder.
Conflicten zijn nooit prettig, maar de kop in het zand steken kan leiden tot grotere negatieve gevolgen. Of het nu gaat om nieuwe overeenstemmende merken, sterk lijkende domeinnamen, parallel import of gewoon namaak dat online wordt aangeboden, niet reageren heeft niet alleen financiële gevolgen maar ook juridische gevolgen.
Daarom is het van groot belang om zo snel mogelijk actie te ondernemen als er een merkinbreuk dreigt. Als andere bedrijven merken gaan gebruiken of registreren die erg lijken op uw merk, dan heeft dit een aantal gevolgen. Het heeft een financieel gevolg: consumenten worden zo bijvoorbeeld online omgeleid naar alternatieve producten, waardoor er omzet wordt misgelopen. En anderzijds een negatieve invloed op de waarde van de goodwill. Mogelijke negatieve publicaties van het andere merk heeft ook zijn weerslag op het eigenmerk omdat de consument kan denken datd e merken aan elkaar gelieerd zijn. Grijp daarom tijdig en voorkom dat uw merkenrechten aangetast worden. Echter, check wel eerst of u wel in uw recht staat. Hou daarnaast rekening dat bij gerechtelijke procedures de verliezende partij veroordeeld kan worden in de gehele proceskosten.
Bij nieuwe merkaanvragen is het mogelijk formeel hiertegen bezwaar te maken via een zogenaamde oppositieprocedure. Merkhouder krijgen automatisch en tijdig (via de merkbewaking) bericht als er een bezwaarlijk overeenstemmend merk wordt aangevraagd. Alleen als een oudere merkhouder hier op tijd en terecht bezwaar tegen maakt, zullen de Benelux merkautoriteiten het merk weigeren in te schrijven. De merkautoriteiten checken dus zelf niet het register of er mogelijk een ouder bezwaarlijk merk is. Dat is een taak voor de merkhouder zelf. Bij niet (tijdig) reageren wordt aangevraagde merk gewoon ingeschreven en kan dit alleen verwijderd worden via een duurdere (vaak gerechtelijke) procedure.
Het kan natuurlijk ook zo zijn, dat de organisatie sneller groeit dan verwacht was. Als er expansie is naar het buitenland, check dan eerst of het merk daar nog wel beschikbaar is (via merkonderzoek) voordat er investeringen gedaan worden. Zo ja, registreer dan direct het merk en de bijbehorende domeinnamen om conflicten (of naamswijziging) te voorkomen.
Merken met een hoge reputatie kunnen sneller optreden tegen merken die proberen aan te haken bij die reputatie. Maar hoe ver reikt die bescherming? Al vele jaren is APPLE een
VIAGRA is een van de topmerken van Pfizer. Het medicijn wordt gebruikt voor erectieproblemen bij mannen. Sinds de introductie in 1998 is het een bijzonder groot succes. Jaarlijks bedraagt de
Met een merk krijgt een bedrijf een monopolie op het gebruik van die naam. De wetgever heeft echter wel een aantal randvoorwaarden geformuleerd om dit gebruik aan banden te leggen.
Drinkopoly is een bijzonder bordspel. Het doel is drinken met vrienden. Het spel is telkens een unieke ervaring, ‘omdat je de vorige keer gewoon niet meer herinnert’. Ook het logo
Bedrijven proberen op alle mogelijke manier de goodwill van een bedrijf te claimen en te beschermen. Technische uitvindingen worden veilig gesteld via octrooien. Namen, logo’s, deuntjes en andere onderscheidingstekens (tot
Spa Monopole heeft van de overheid de exclusieve vergunning gekregen om de natuurlijke waterbronnen en thermale baden in Spa te exploiteren. Het bedrijf heeft het merk SPA geregistreerd voor een
Spookfacturen zijn een doorn in het oog van de overheid. Het lijkt op een onuitroeibaar kwaad, waar snel en makkelijk geld mee verdiend kan worden. Om die reden is er
Een merk geeft het bedrijf een monopolie in de markt. Hoe ver strekt die bescherming? Als een merk er anders uitziet en anders klinkt, is begripsmatige overeenstemming dan voldoende voor
Sinds 2013 zijn er veel nieuwe domeinnaamextensies gelanceerd. Ideaal voor het bedrijfsleven, maar ook een nieuwe markt voor domeinnaamkapers. Wat hiertegen te doen als de naam weggekaapt is door een
Modecollecties hebben de laatste jaren tot menig rechtszaak geleid. In die procedures draaide het om de vraag of gebruik van tekst op kleding een inbreuk is op het merk van
Bel ons: 071-5763116 of stuur een e-mail: info@abcor-ip.com
Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.
Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor
Frambozenweg 109-111
Postbus 2134
2301 CC LEIDEN
Tel: 071-5763116
Fax: 071-5768947
E-mail: info@abcor-ip.com
Bezoekadres Zuid Nederland
Spoorlaan 460
5038 CH TILBURG
Bezoekadres België
Rubensstraat 104/59
TURNHOUT 2300
Abcor is lid van de volgende branche- en kwaliteitsorganisaties: Benelux Vereniging van Merken- en Modellenrecht, International Trademark Association, Vereniging voor Reclamerecht.