IP Kennisquiz over merkenrechten

eiser
eiser
gedaagde
gedaagde

Gedaagde vraagt bescherming aan voor het logo ONESTO. Bescherming wordt aangevraagd voor o.a. diverse artikelen zoals waarschuwingslichten, transformatoren, stekkers, bliksemafleiders etc. (producten in klasse 9). Een Fins bedrijf maakt hiertegen bezwaar omdat zij in Finland het merk ENSTO geregistreerd heeft. Dit merk is geregistreerd voor de class heading van klasse 7, 9 en 11. Het merk is niet gebruiksplichtig. Inbreuk?
Het merk is niet gebruiksplichtig omdat het nog geen vijf jaar geregistreerd is. De waren zijn daarom identiek (dan wel soortgelijk). De overeenstemming tussen de merken in zijn geheel is visueel laag. De eerste letters zijn anders (ONE versus EN), maar de prefix EN komt in een andere volgorde terug in het aangevraagde merk. Het verschil tussen twee en drie letter is ook gering, vandaar de matige vorm van visuele overeenstemming. Auditief zijn de merken echter wel in grote mate overeenstemmend voor de Franstalige consument en voor het overige publiek matig overeenstemmend. Begripsmatig hebbend e tekens gen betekenis, waarvoor de begripsmatige vergelijking niet relevant is. Gedaagde stelt dat de merken juist begripsmatig verschillend zijn, omdat ONESTO in het Italiaans ‘eerlijk’ betekent. Het gerecht gaat hier niet in mee, omdat buiten het Italiaanse publiek het teken geen betekenis heeft. Gezien de overalll indruk van beide merken, komt het Gerecht tot het oordeel dat beide merken overeenstemmend zijn en zeker voor het Frans sprekende publiek gezien de hoge mate van auditieve overeenstemming tussen beide merken.

Partijen: Yueqing Onesto Electric Co Ltd vs OHIM/ Ensto Oy

Uitspraak: Gerecht EU 19 maart 2013, T-624/11

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje