eiser |
gedaagde |
---|
Gedaagde laat het logo McBaby registreren voor kinderkleding en de verhandeling daarvan (klasse 25, 35 en 39). Om in te spelen op de doelgroep wordt in het logo gebruik gemaakt van een kinderlijke schrijfstijl. McDonalds maakt tegen deze aanvraag bezwaar op basis van haar merkregistraties voor de logo’s McKids, always quality, always fun! en het logo McDonalds (geregistreerd voor identieke producten). Inbreuk?
Nadat eerder het OHIM en de Board of Appeal Mc Donalds in het gelijk heeft gesteld is het nu de beurt aan het Gerecht. De producten zijn identiek, dus alles draait om de vraag of de merken wel overeenstemmend zijn. En die beoordeling draait eigenlijk vooral om de overeenstemming tussen de merken Mc Baby en Mc Kids. Het gerecht oordeelt dat er grote verschillen zijn tussen de merken; andere woorden, Mc. Baby is eigenlijk alleen een woordmerk in speciale typografie en Mc Kids staat op een ondergrond met een aardbol en kinderen. Maar bij de beoordeling van de merken, moet je niet op de aparte onderdelen letten maar om de merken in totaliteit. En dan zijn ze wel overeenstemmend. Het deel van ‘always quality, always fun!’ zal door de gemiddelde consument niet opgemerkt worden. Er is dan een auditieve gelijkenis door het gebruik van het element Mc. Het element Mc heeft voor kleding geen speciale betekenis en is wel gebruikelijk als voorvoegsel van een naam. De elementen Kids en Baby verwijzen beide naar kinderen waardoor er een conceptuele overeenstemming is. Maar daarnaast is er nog een visuele overeenkomst, beide merken maken namelijk gebruik van een typografie die refereert aan een kinderlijke schrijfstijl. Zie hier dan ook het belang om een logo met onderscheidende kracht te laten registreren. Gevolg overeenstemmende merken, identieke merken, inbreuk dus.
Partijen: Comercial Losan, SLU vs OHIM/ McDonald’s International Property Co
Uitspraak: Gerecht EU 5 juli 2012, T-466/09