IP Kennisquiz over merkenrechten

eiser
eiser
gedaagde
gedaagde

In 2011 introduceert Intertoys een nagelset onder de naam NailHeaven. Bijzonder aan de verpakking is: de rechthoekige verpakking, een foto van vingers, een witte balk met stippen en een paarse achtergrond kleur. In 2013 komt de Action met NailParadise. De verpakking is eveneens een rechthoekige doos, met een witte balk met stippen en een paars kader, maar met een andere foto van vingers. Inbreuk?
Intertoys stelt dat deze verpakking een inbreuk is en beroept zich op haar (ongeregistreerde) modelrechten. Er is sprake van inbreuk als de verpakking geen andere algemene indruk wekt bij de consument. In simpel Nederlands, als de ontwerpen teveel op elkaar lijken (als er teveel dezelfde elementen worden overgenomen). Natuurlijk zijn er nog veel verschillen te vinden. Echter die zijn zo miniem dat dit geen invloed heeft. De rechter is het hier mee eens en er volgt een verbod.
Er gaat al jaren een gerucht dat, mocht je zeven verschillen aanbrengen in een verpakking, dit voldoende is om geen inbreuk te maken. Laat het duidelijk zijn, dat is dus totale onzin. Duidelijk is dat de vraag of er inbreuk wordt gemaakt, heel erg afhangt van wat er nu precies te zien is. Gebruik van dezelfde kleurcodes als achtergrond kleur is vaak geen probleem. Als er bijzondere/ ongebruikelijke elementen worden overgenomen, of als er aangehaakt wordt bij het merk dan is er eerder sprake van inbreuk.

Partijen: Intertoys vs D-Dutch en Action

Uitspraak: Vzr. Rechtbank Den Haag 5 juni 2013, zaaknr. C/09/440087 / KG ZA 13-340

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje