Lidl logo – reputatieschade

Het Lidl logo bestaat uit een gele cirkel met een rode rand tegen een blauwe achtergrond met in het midden het woord LiDL. Het logo is geregistreerd in twee versies. Zowel met als zonder woord. Het woordloze logo is diverse keren aangevraagd (in 1995, 2002, 2005, 2007 en 2021).

Sinds 2020 ligt het bedrijf overhoop met Tesco. Die gebruikt voor haar kortingsprogramma (clubcard prices) een vergelijkbaar logo. In de rechtszaak die volgt, overlegt Lidl bijzonder veel documenten om te bewijzen dat het logo een bekend merk is en staat voor een lage prijsstrategie. Het gebruik van het Tesco logo tast die reputatie aan. Consumenten kunnen denken dat de prijs bij Tesco lager of gelijk is aan de prijs bij Lidl. Na een rondje High Court blijft de uitspraak in stand.

Interessant zijn de argumenten die Tesco aanvoert. De herdepots zijn depots te kwader trouw om onder de gebruikseis uit te komen. Daar krijgt Tesco gelijk. Lidl heeft geen goede argumenten voor de herdepots, deze merken worden doorgehaald.

Het woordloze merk is daarnaast nooit gebruikt en moet ook daarom worden doorgehaald. Daar vangt Tesco bot. Het merk is bekend, beide merken zijn zeer overeenstemmend. Consumenten lezen in het vormloze merk gewoon het merk (net zoals in de Specsavers zaak). Registreer daarom niet alleen het merk in zijn geheel, maar ook de losse dominante aspecten. Tekens waarin de consument een herkomstaanduiding ziet.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje