artikelen van Abcor

Merkennieuws

Filter nieuwsartikelen op:

zeemeermin starbucks joint rokende zeemeermin
Regelmatig duiken ze op, parodieën op een bekend merk. Als de zaak escaleert, dan is het verweer vaak een beroep op vrijheid van meningsuiting/dat dit een toelaatbare parodie moet zijn. Een parodie-exceptie kennen wij in Europa (nog) niet in het merkenrecht. Logisch, want vaak is het gewoon keihard commercieel voordeel halen over de rug van het bekende merk.
logo roze T mobile en geel Chocomel Cacaolat
Een merk is meer dan alleen een woord of een logo. Andere tekens (zoals kleuren, vormen, geluiden en filmpjes) kunnen ook prima functioneren als merk. Maar niet altijd kan met een kleurenmerk een concurrent worden gestopt.
fanta sinas fles oranje dop, baluwe witte letters en vergelijkbaar design nieuwe lidl fles
Bijna elke supermarkt heeft een eigen huismerk. Supermarkten doen vaak hun best om de verpakkingen van deze huismerken te laten lijken op die van A-merken. Supermarkten proberen op deze manier mee te liften op de populariteit van A-merken. Zo ook de Lidl. Zij hebben al een aardige reputatie opgebouwd als het gaat om het laten lijken van huismerken op A-merken. Sinds kort heeft de supermarktketen ook hun frisdrankmerk Freeway een nieuw uiterlijk gegeven. Vooral het uiterlijk van de sinasfles valt op. Deze lijkt qua design wel heel erg op het A-merk Fanta. Zie bijvoorbeeld de kleur, de ronde vorm die een sinaasappel moet voorstellen, de lettertypen, de schaduw van de letters (beide donkerblauw) en het blaadje dat aan de letters vast zit. Maar mag dit eigenlijk zomaar? En wat kun je doen om dit te voorkomen?
condoomverpakking met tekening gezicht schreeuwende Trump
In een aantal landen wereldwijd (onder andere de USA) zijn er speciale bepalingen om een persoonsnaam vast te leggen. Om te voorkomen dat iemand kan aanhaken bij de bekendheid van de persoon, moet er dan een verklaring ingediend worden dat dit je eigen naam is of dat de (bekende) persoon hiervoor toestemming heeft gegeven. Voor een Uniemerk aanvraag gelden deze verplichtingen niet. Belangrijk dus dat je als BN’er wel tijdig je rechten claimt.
snackje.nl logo
Als een bedrijf of een artiest met zijn kop boven het maaiveld uit komt, zijn er altijd partijen die daar een broodje uit willen slaan. Domeinnaamkaping is daarvan een mooi voorbeeld. Echter als er eerder een merk is geregistreerd komt de kaper van de koude kermis thuis.
M&S introduceert met kerst 2020 een nieuwe lijn gin flessen. Als de fles wordt geschud, vallen (eetbare) gouden vlokken als sneeuw naar benden. Onderin de fles zit een LED voor een beter zicht op de dalende goudvlokken. M&S heeft direct de opmaak van de fles vastgelegd als design, zowel met vallende blaadjes als het gebruik van de LED verlichting.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor