Reclamecode Social Media

nieuwe reclame code social media

Bedrijven besteden een steeds groter deel van hun marketingbudget aan Social Media campagnes. Het nadeel hiervan is, dat het voor gebruikers niet altijd even duidelijk is wie de afzender is. Op 1 januari is daarom de nieuwe Reclamecode Social Media in werking getreden. Doel ervan is transparantie te bevorderen in Social Media. 

Dit kan door duidelijk aan te geven wat de relatie is tussen de adverteerder en diegene die de boodschap verspreidt. Bijvoorbeeld als iemand iets meldt omdat hij hiervoor gesponsord wordt of een product gratis heeft gekregen. Er kan hierbij gebruik worden gemaakt van de volgende hashtags: #spon (gesponsord), #paid (betaald), #sample, #adv (advertentie) en #prom (promotie). Daarnaast moet de adverteerder ervoor zorgen dat het beeld dat over het product ontstaat, niet misleidend is.

Geen overbodige luxe gezien de recente klacht over de taxidienst Uber. Uber is een alternatieve taxidienst (overgewaaid uit Amerika) die consumenten en chauffeurs via een app met elkaar in contact brengt. Opvallend veel positieve tweets kwamen van bekende tv-persoonlijkheden. Toen er een klacht werd ingediend, bleek dat deze bekende mensen bij de introductie van Uber een soort tegoed hadden gekregen, ongeacht of zij erover zouden twitteren. Dit is toch een vorm van beïnvloeding om bekende tv-sterren positief over het bedrijf te laten twitteren. Een vorm van onduidelijke reclame. De adverteerder wordt aanbevolen niet langer reclame te maken op deze wijze. Met een van bovenstaande hashtags was dit wel direct duidelijk geweest.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje