Pinterest – de nieuwste hype in social network land- hoe om te gaan met gekaapte Pinterestaccounts

social media

Pinterest is de nieuwste sensatie op het gebied van social networks. De site is gelanceerd in maart 2010 en sinds de lancering van de app is het aantal gebruikers explosief gegroeid. Afgelopen week is het gebruik van de site gegroeid naar 4 miljoen bezoekers per dag. De site is een soort visueel prikbord en er zijn moodboards te vinden op allerlei gebieden: van mode, koken, religie, maar ook van bedrijven, dus informatie, maar dan vooral visueel. Maar hoe springen bedrijven in op deze nieuwe ontwikkelingen en wat te doen als het account (dat overeenkomt met jouw belangrijkste brand) al is geregistreerd door een derde?

Hoe werkt Pinterest? De gebruiker kan op het web een afbeelding pinnen en vervolgens plaatsen in een verzameling (een moodboard). Op die manier kunnen gebruikers foto’s van favoriete items met elkaar delen. Gebruikers kunnen die moodboards weer gebruiken om bijvoorbeeld het huis in te richten, een trouwerij te plannen etc. Daarnaast kunnen mensen binnen je eigen groep hier weer commentaar op geven. Pinterest is hot, en zeker in de modebranche. Interessant dus om te zien hoe het bedrijfsleven hier nu mee omgaat.

Volgens een onderzoek van Fairwinds hebben slechts 75 van de 285 grootste kledingmerken (merken kleding, schoenen en franchiseformules) hun merken als account geregistreerd. Het merendeel (ca. 60%) van de namen is al geregistreerd door derden. Pinterest heeft natuurlijk een eigen regeling voor auteurs- en merkrechtelijke inbreuken. Zo kan er bezwaar worden gemaakt tegen moodboards en beelden die misleidend zijn of die een inbreuk vormen op auteursrechten of merken van derden. Echter, de afweging of dit zo is, doet Pinterest naar eigen inzicht (zoals wel vaker binnen social media, met de nodige rompslomp en ellende als men niet wil meewerken of als de klacht in eerste instantie gewoon terzijde wordt geschoven).

Om het allemaal wat helderder voor ogen te krijgen, is het handig om te kijken naar een voorbeeld, zoals het PRADA account (zie pinterest.com/Prada) . Hier zijn vele afbeeldingen te vinden van kleding, schoenen en accessoires. Niet alleen van Prada, maar ook van diverse concurrenten zoals Ferragamo (zie afgebeelde tas als een van de gepinde objecten), Elie Saab en Kate Spade. In de moodboards zorgen juist pins van anderen voor verwarring over of dit nu bij de Prada collectie behoort c/q verwatering van de brand. Bedenk dat registratie van accounts door iedereen gedaan kan worden (net z oals bij Facebook en Twitter) en dat en bezwaarprocedures omslachtig, ondoorzichtig en tijdrovend zijn. Om die reden is pro-actief handelen/ registeren belangrijk alleen is het aantal social networks nog lang niet uit ontwikkeld. Maak daarom beleid waar wel of niet op te anticiperen. Bron beeld: pinterest.com/Prada

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje