Hoe werkt Pinterest? De gebruiker kan op het web een afbeelding pinnen en vervolgens plaatsen in een verzameling (een moodboard). Op die manier kunnen gebruikers foto’s van favoriete items met elkaar delen. Gebruikers kunnen die moodboards weer gebruiken om bijvoorbeeld het huis in te richten, een trouwerij te plannen etc. Daarnaast kunnen mensen binnen je eigen groep hier weer commentaar op geven. Pinterest is hot, en zeker in de modebranche. Interessant dus om te zien hoe het bedrijfsleven hier nu mee omgaat.
Volgens een onderzoek van Fairwinds hebben slechts 75 van de 285 grootste kledingmerken (merken kleding, schoenen en franchiseformules) hun merken als account geregistreerd. Het merendeel (ca. 60%) van de namen is al geregistreerd door derden. Pinterest heeft natuurlijk een eigen regeling voor auteurs- en merkrechtelijke inbreuken. Zo kan er bezwaar worden gemaakt tegen moodboards en beelden die misleidend zijn of die een inbreuk vormen op auteursrechten of merken van derden. Echter, de afweging of dit zo is, doet Pinterest naar eigen inzicht (zoals wel vaker binnen social media, met de nodige rompslomp en ellende als men niet wil meewerken of als de klacht in eerste instantie gewoon terzijde wordt geschoven).
Om het allemaal wat helderder voor ogen te krijgen, is het handig om te kijken naar een voorbeeld, zoals het PRADA account (zie pinterest.com/Prada) . Hier zijn vele afbeeldingen te vinden van kleding, schoenen en accessoires. Niet alleen van Prada, maar ook van diverse concurrenten zoals Ferragamo (zie afgebeelde tas als een van de gepinde objecten), Elie Saab en Kate Spade. In de moodboards zorgen juist pins van anderen voor verwarring over of dit nu bij de Prada collectie behoort c/q verwatering van de brand. Bedenk dat registratie van accounts door iedereen gedaan kan worden (net z oals bij Facebook en Twitter) en dat en bezwaarprocedures omslachtig, ondoorzichtig en tijdrovend zijn. Om die reden is pro-actief handelen/ registeren belangrijk alleen is het aantal social networks nog lang niet uit ontwikkeld. Maak daarom beleid waar wel of niet op te anticiperen. Bron beeld: pinterest.com/Prada