Vernieuwde Parodontax misleidend

Vernieuwde Parodontax misleidend

Iedereen die het per ongeluk heeft gebruikt, weet dat Parodontax tandpasta met niets te vergelijken is. De tandpasta is zout van smaak, schuimt niet en als je er eenmaal aan bent gewend, wil je eigenlijk nooit meer iets anders. Met de vernieuwde Parodontax ontploft niet alleen social media, er ploft ook een klacht bij de Reclame Code Commissie (RCC) op de mat.

 

Klager stelt dat de nieuwe verpakking misleidend is. Op de verpakking staat ‘vernieuwde smaak’, maar ook ‘Parodontax ORIGINAL’. Dit is een totaal nieuw product met een andere smaak en een tinteling op de tong. Het gebruik van de term ORIGINAL is misleidend. GKS (de nieuwe eigenaar) stelt dat ORIGINAL verwijst naar de alleroudste versie van Parodontax en dat alleen de smaak ervan is aangepast.

Zowel de RCC als het College van beroep zijn het eens met de klager. De combinatie van de woorden ‘Original’, ‘vernieuwde smaak’ en de vertrouwde rode verpakking suggereert een geringe wijziging. GSK geeft toe dat ongeveer de helft van de ingrediënten is vervangen. Zo zijn de kenmerkende kruidenextracten vervangen door aroma’s.

Indien een fabrikant een ‘Original’ wil vernieuwen op de wijze zoals GSK dat heeft gedaan, moet de consument (en vooral de bestaande gebruikers) op passende wijze hierover worden geïnformeerd. Dit om onjuiste verwachtingen te voorkomen. Alleen melden dat de smaak is vernieuwd, is te beperkt. De verpakking is misleidend. GSK wordt verzocht een andere verpakking te gaan gebruiken.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje